A 2022. március 4. – április 24. között nyitva tartó tárlaton elsősorban az elmúlt 7–8 évben beérkezett műalkotások szerepeltek, ezek közül pedig azok a művek, melyek korábban nem voltak láthatók gyűjteményi és időszaki kiállításainkon, tehát a közönség számára az újdonság erejével hathatnak.
A kiállításról bővebb információ IDE KATTINTVA olvasható.
Kapcsolódó tartalmak
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2019/03/Me_and_Mariupol_09.jpg?itok=HA9GDhUG)
Én és Mariupol
Az alkotó rövidfilmjeinek központi témáját azok a politikai es társadalmi visszásságok adjak, amelyek áthatják az emberek mindennapjait, átjárják mindennapi gondolataikat, reményeiket, álmaikat.
Urna Honorarii
BAKOS GÁBOR 1997-ben indította el PPP (Personal Press Project) elnevezésű, „előre nem látható hosszúságú művészeti projektjét”, melynek keretében különféle eszközökkel és formában vizsgálta a művész helyét a társadalomban, illetve a művészet értékét, gazdasági szerepét, a művész és a pénz viszony
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2020/09/balvanyos_levente_0192_2w.jpg?itok=Yu046HCS)
Grafitrelief
Grafitból és gipszből álló reliefeket a 2010-es évek elejétől készít: előre meghatározott magasságból grafitokat dob a képlékeny gipszbe, majd belenyúl a véletlen által létrehozott struktúrába. Munka közben olyan képek „lebegtek előtte”, mint Paolo Uccello vagy Albrecht Aldorfer csatajelenetei.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2022/03/barabas.png?itok=jq9mEaeg)
Január elseje reggel
Az absztrakt kép definíciója relatív, mert széles spektrumon, a geometrikustól a monokróm vagy expresszív formákig terjed.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2018/04/borsoslorinc.jpg?itok=YywSUMX8)
Cenzúrázott Bak Imre
A Cenzúrázott Bak Imre című alkotás a művészduó 2014-es Paradise Lost című festménysorozatának szerves folytatása, melyben híres képzőművészekkel (Cranach, Bosch, Blake) „együttműködve” hoz létre új, sötét anyaggal fertőzött műalkotásokat.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2019/04/Chekmenov.nr.5.%20Ukraine%2C%20Luhansk%20NB_0.jpg?itok=DTKCS1z0)
Személyi igazolvány
„A Szovjetunió szétesése után, a nem olyan régóta független Ukrajnában le kellett cserélni a régi szovjet személyazonossági igazolványokat új ukrán igazolványokra. Minden ukrán állampolgár kénytelen volt egy éven belül új személyit igényelni.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2020/05/DAVID%20CHICHKAN%20GOOD%20QUALITY.jpg?itok=v2FJu7qC)
Történt, ami történt, de nem az, amit akartunk
David Csicskan Elvesztett lehetőség című kiállítását, amelyet 2017 februárjában a Vizuális Kultúrakutatás Központja (VCRC) szervezett Kijevben, a háborúnak és a 2013–14-es Majdan után kialakult helyzetnek szentelte.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2018/02/daucikova_Family%20album1_0.jpg?itok=P8pV1PD8)
Családi album 1-4.
A Családi album című fekete-fehér fotósorozatot ANNA DAUČÍKOVÁ moszkvai tartózkodása idején, 1988-ban készítette.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2018/04/erdelyi_gabor_8579_2w_0.jpg?itok=pwbgswj8)
Nincs címe
ERDÉLYI a középgeneráció kiváló alkotója, aki pályája kezdete óta a festmény mint tárgy elemzésével foglalkozik. Kezdetben a vásznat távolította el a vakrámától és helyzete térbe. Később vászon helyett más textíliákra (selyem, gabardin stb.) dolgozott, illetve ezeket rétegezte egymásra.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/FILKO_stano_transzcendencia_w.jpg?itok=e8SRzlBv)
Transzcendencia
FILKO nem csupán a szlovák konceptuális művészet egyik megalapítója, hanem a szlovák akcionizmus kulcsfigurája is volt.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/galantai.jpg?itok=WG-XCcDV)
Direkt tárgyak: Virág
Az 1974-ben készített Direkt tárgyak című munkán három befőttes üveg látható: egy vízzel megtöltött virágzó vörös szegfűvel, egy leragasztott szájú üres, amelyből kókadtan lóg ki a virág, s végül egy teli, de üres üveg, amely mellett leragasztva hever az élő növény.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2019/01/gemes_peter_2014_6_2_1-3.jpg?itok=tgUFfwFE)
Transzpozíciós gyakorlat A, B, D
A Ludwig Múzeum gyűjteményében a művész három alkotása található meg. A legkorábbi munka még Lengyelországban készült – GÉMES a varsói Képzőművészeti Akadémia grafika szakára járt –, és sajátos, stiláris átmenetet képvisel a litográfia és a fotómontázs között.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/Sequence%2001.Still.jpg?itok=0JrfbiEO)
Felszakítás
A Felszakítás egy személyes narratíván keresztül közelít az objektív történelemhez, miközben a mű betekintést nyújt Alban Hajdinaj talált tárgyak és képanyagok újrahasznosítása iránti elmélyült érdeklődésébe is, amely munkásságára oly jellemző.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2022/03/halasz_karoly_6525w.jpg?itok=cQzJvZAJ)
Modulált Televízió I. Bizánc
HALÁSZ KÁROLY a hetvenes évek óta meghatározó alakja a magyar kortárs művészetnek. Az 1972-ben készült mű a magyar televízióban vetített, Bizánc című művészettörténeti dokumentumfilmen, illetve két téglalap találkozási lehetőségein alapul.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2022/03/hpt.png?itok=sRHxvXH6)
Fapusztító
A festőművészként végzett HALÁSZ PÉTER TAMÁS már kezdetben installációkat és objekteket készített (bár objektjei gyakran magukban hordozzák a táblaképek jellegzetességeit is).
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/III_02_Haris_Ketrec%20akci%C3%B3%206_0.jpg?itok=snDMnJsm)
Ketrec-akció dokumentumfotók 1–7.
HARIS LÁSZLÓ a hatvanas évek végétől jelen volt a Szürenon (a szürrealizmusból és a nonfigurációból kiábránduló művészek csoportja: „sur et non”) kiállításain és a – nem kevésszer művészetpolitikai viharokat is elindító – balatonboglári kápolnatárlatokon. Tíz éven keresztül csak képzőművészeti ki
Dinamikus struktúra 1.
HENCZE TAMÁS az Iparterv-generáció tagja, aki kortársaihoz hasonlóan egy nyugat-európai utazás alkalmával kóstolt bele a korlátlan művészi szabadság levegőjébe, és döntötte el, hogy a maga útját járja a festészetben. A hatvanas évek közepén kezd gumihengert használni képei festéséhez, és ez az es
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2019/03/MAP_200x130cm_2018_HUNGARY_PRINT_NEW-1.jpg?itok=3azjrsVn)
Az öt legrátermettebb állami alkalmazott
Johnson and Johnson – a már a művésznevüket is egy multinacionális cégtől kölcsönző művészduó – előszeretettel sajátítja ki a média és a vizuális kommunikáció eszköztárát: táblázatokat, napilapok formátumát, mellyel a kapitalista rendszer és intézményeinek kritikáját adja.
Pont vonal kép (3–2–1)
KÁROLYI ZSIGMOND tevékenységének a hetvenes évektől központi témája maga a festészet.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2019/09/velvet.jpg?itok=i3PXFNHX)
Bársony labirintus
Olga Kasimbekova es Gleb Katcsuk videómunkája értekes dokumentuma a 2004-es narancsos forradalomnak. A forradalmi események közepette a művészek végigjárták a sátrakat es a barikádokat a Besszarabszka tértől a Függetlenség teréig (a Majdanig).
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2021/06/kaszas.jpg?itok=GtpYy--m)
Ornamens és bűn
KASZÁS Tamás (1976) elsősorban tárgyakat, installációkat, valamint köztereken megjelenő murális műveket készít.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2020/06/kemeny_gyorgy_1120_2w.jpg?itok=WY6Lynip)
Gyerekkori önarckép
A grafikus és plakáttervező KEMÉNY GYÖRGY 1963-ban jutott el Párizsba, ahol egy galéria nyitva hagyott raktárajtóján bepillantva találkozott először a pop arttal, Warhol, Wesselmann, Oldenburg és Lichtenstein műveivel.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2018/05/Lovas%20Ilona%20_Anima%20Nostra%20%281440%20x%201728%29.jpg?itok=XOtsPiDK)
Anima Nostra
LOVAS ILONA videója a franciaországi Musée de Bibracte-ban 2007-ben megrendezett egyéni kiállítására készült, ahová az Evelyne Encelot költőnőről elnevezett alapítvány ösztöndíjasaként került.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2022/03/LMR-PETRA-MAITZ-800x571.jpg?itok=MvvRnM7N)
A Lady Musgrave-korallzátony
2002-ben, amikor Berlinből Bécsbe költöztem, meglehetősen egyszerűek voltak művészi törekvéseim. A természetes környezettől való kulturális elszakadás a modern művészetben a berlini időszakban már untatott. Új világokat szerettem volna teremteni, nem akartam, hogy felfaljon a művészeti piac.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/12/Mehes_Langyos_viz.jpg?itok=pLKVATxW)
Langyosvíz
Pályája kezdetén MÉHES a szürnaturalista csoporthoz csatlakozott, majd konceptuális műveket, fotókat és akciókat készített. 1969-ben a II. Iparterv-kiállításon bemutatott alkotását (Hétköznap) tartják a magyar fotórealista festészet első művének.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2020/09/nagy_imre_2265w.jpg?itok=dZcwUwh5)
plur.sing.
Műveinek egy csoportja egy-egy osztrák költő verséhez kapcsolódik. A plur.sing. forrása Konrad Bayer Időtrombita című költeményéhez készített konstrukciós tervrajz. A plur.sing.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/12/9.FT_3_0.jpg?itok=egOVPAZj)
Hamis vallomás - 3. verzió
A Hamis vallomás – 3. verzió című, videóra rögzített opera-performansz témájának alapja egy történelmi esemény, valamint egy azt feldolgozó film dialógusa. 1882–83 között zajlott a „Tiszaeszlári vérvád”, amely antiszemita koncepciós perként vált hírhedté Európában.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2020/09/nikiforov_yefgen_1885w.jpg?itok=T43iHwpJ)
A köztársaság emlékműveiről - Az első lovas hadsereg katonáinak emlékműve, Oleszko mellett, Lvivi régió
Az emlékmű a Kijev–Lviv autópálya felett helyezkedett el. Értékes rézből készült. A helyi lakosok apránként széthordták.
A köztársaság emlékműveiről - A zaporizzsjai Lenin-szobor keze
Miután a 16 tonnás Lenin-szobrot eltávolították a város központjából, ideiglenesen Zaporizzsja város önkormányzati szerveinek területén tárolják. Ez volt az egyik legnagyobb szobor Ukrajnában. Az szobor eltávolítása több napig tartott, és online közvetítették
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2020/09/nikiforov_yefgen_1890w.jpg?itok=AmfgXDEZ)
A köztársaság emlékműveiről - Az eltávolított Engels-szobor Mala Perescsepina falu olajsajtoló üzemének lerakóhelyén (Poltavai régió)
A falutanács vezetője úgy döntött, megőrzi az Engels szobrot a „jobb időkig” és saját olajsajtoló üzeme lerakóhelyén helyezte el. A szovjet időkben Mala Perescsepina faluban működött a Friedrich Engels nevét viselő kolhoz. 2017-ben az emlékművet Manchesterbe, Nagy-Britanniába vitték.
Vers szegmentálása
PINCZEHELYI a Pécsi Műhely alapító tagjaként a hetvenes évek során saját egyéni alkotói univerzumában is dolgozott.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2022/03/Pint%C3%A9r%20G%C3%A1bor%2C%20Mozdulatlan%20t%C3%A1rgyak%2C%202020%2Colaj%2C%20v%C3%A1szon%2C%20180x190%20cm.jpg?itok=3sjc5Lyf)
Mozdulatlan tárgyak
PINTÉR GÁBOR annak a fiatal festőgenerációnak a tagja, akik a hagyományos festészeti kánonnal szakítva a festészettől addig távol álló képi elemeket, képalkotó technikákat alkalmaznak. Műveiben mind a mozgókép, mind a gyors grafika formavilága teret kap.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2020/09/ravasz_andras_2346_01w.jpg?itok=QpNgDZ5W)
Le Patron Est Devenu Fou (A főnök megbolondult)
Médiaművész, 1989–95 között az Újlak Csoport alapító tagja, 1990-től 1996-ig a legprogresszívebb budapesti alternatív kiállítótér, a Tűzoltó u. 72. szervezője, 1997-ben az U. F. F. nonprofit galéria alapítója.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2019/05/ridnisokkcsep.png?itok=hLi_chZT)
Sok csepp követ váj
Mikola Ridnyij filmjéhez interjút készített egy volt rendőrrel, Dimával, aki úgy döntött, hogy elhagyja a rendőrséget, és most kőfaragóként dolgozik.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2019/05/ronai_keptelenseg.jpg?itok=iEoZP9S7)
Képtelenség
A Szlovákiában élő RÓNAI művészete a vizuális költészettől, a festészettől a mail arton és copy arton át egészen az installációkig, performanszokig, fotó-, videó- és számítógépes művészetig terjed, de ezek leginkább „csak” eszközök egy nagyobb egész, egy idea szolgálatában.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/szurkemarha.jpg?itok=lZSFdwq3)
Kettős látás 3. Szürke marha
SZALAY PÉTER apró pszeudó-nippje egy 2014-ben készült sorozat egyik darabja.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/Uray_Cickom1.jpg?itok=nj2S36XA)
Poco Allegretto
A festő végzettségű Agnes von Uray évek óta foglalkozik időalapú műalkotások létrehozásával. Korábbi munkáiban a szekvenciák narratív ciklusokba szerveződtek: nagyrészt rajzolt storyboardok szolgáltak a történetmesélés alapjául.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2018/04/szvet1.jpg?itok=02ZL8kj5)
Esettanulmány–Társadalmilag elkötelezett
Szvet Tamás munkáiban nagy érdeklődéssel fordul a klasszikus és legújabb technika kínálta lehetőségek felé.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/TotEvergreen5_resize.jpg?itok=PLeo27bA)
Evergreen Book for everybody nobody and me
TÓT ENDRE művészkönyvei A művészkönyv képzőművészek által alkotott egyedi vagy kis példányszámú könyv, amely a Fluxus mozgalom óta terjedt el és honosodott meg mint a kortárs művészet egyik speciális műfaja. Magyarországon egyik legelső képviselője Tót Endre, aki az 1970-es évek legelejétől adta
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2019/01/turk_peter_helyi_ertek_2.jpg?itok=pCEOxvj2)
Helyiérték II.
Türk Péter a magyar neoavantgárd művészet egyik jelentős alakja. A hetvenes évek elején konceptualista műveket készített, ezt az alkotói attitűdöt a festészet műfajában is alkalmazta.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/DSCF0119.jpg?itok=Exyo8BFv)
Helyiérték I.
Türk Péter a magyar neoavantgárd művészet egyik jelentős alakja. A hetvenes évek elején konceptualista műveket készített, ezt az alkotói attitűdöt a festészet műfajában is alkalmazta.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2020/11/DSC_0577_w.jpg?itok=z7CxoYOM)
Önarckép feldobott kamerával
Kísérletező fotó- és képzőművész, a nyolcvanas évektől az ún. alternatív művészeti törekvések képviselője, aki a fotó képzőművészeti alkalmazásában is aktív szerepet játszik.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2020/07/erwin_wurm0083_2w.jpg?itok=wuwXABi5)
Hipnózis II. (Kabát)
ERWIN WURM munkásságában mintegy harminc éve jelen van a különféle textilekkel, ruhákkal való foglalatoskodás. A ruházat, amely határfelület külső és belső között, az emberi létezés szempontjából a külvilág és az én elhatárolását testesíti meg, emellett számos kulturális-társadalmi jelet hordoz.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2020/07/erwin_wurm_0142w.jpg?itok=qbXbiiKf)
Gondolj az emésztésedre – az Egyperces szobrok sorozatból
A rendkívül egyszerű (avagy meghökkentően banális) ún.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/zsernovszkaja_timur.jpg?itok=fMPe2QSO)
Timur Novikov portréja
Timur Novikov (1958–2002) klasszikus avantgárd szerepből indult (volt mozigépész, szervezett kiállítást egy templomban, játszott zenekarokban – ilyen minőségében még új hangszereket is feltalált –, rendezett filmeket, készített színházi díszleteket, mielőtt a modernizmussal egyfajta birodalmi kla
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/baranyay%20%C3%B6narck%C3%A9p%20egy%C3%BCtt.jpg?itok=MiO-QF-7)
Önarckép I-II.
Baranyay András képein az önportré az egyik vissza-visszatérő motívum, melynek számos megjelenési formája van, a hátképektől az alvó képeken át a mások portréjával összeexponált képekig.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2018/02/daucikova_Untitled1_0.jpg?itok=rWn6z8NI)
Cím nélkül (1)
ANNA DAUČIKOVÁ a feminista, illetve queer művészet úttörője Szlovákiában és Csehországban. Az Aspekt című feminista magazin egyik alapítója 1991-ben; művészként és egyetemi oktatóként a queer mozgalom egyik legnagyobb hatású személyisége.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2018/02/daucikova_untitled2_0.jpg?itok=UsgXmGrw)
Cím nélkül (2)
A második, 1998-ban készült fényképen a művész a társadalmi nem (gender) és a nemi kétértelműség témáját jeleníti meg.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2018/02/daucikova_untitled3.jpg?itok=Ei22nOSi)
Cím nélkül (3)
A harmadik, mindmáig legutolsó önarcképen (2017) a művész szájából lógó modern fülhallgató a női petefészkek formájára emlékeztet.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2020/07/ficzek_ferenc_8591_2w.jpg?itok=xg_lhnNJ)
Cím nélkül (2)
A PÉCSI MŰHELY (1968–1980) mint neoavantgárd művészcsoport a hazai művészeti közeg perifériáján működött, és a hazai konstruktivista és avantgárd hagyományok megújításán, új vizuális nyelv, új vizuális kultúra megalapozásán munkálkodott.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/zoltan_szegedy-maszak_objects_small.jpg?itok=gIfA3j3E)
Tárgyak sorozat
A Tárgyak c. sorozat bizonyos értelemben a Mit jelent fényképezni? (2010) és a Hardver tekintetében (2012) című munkák folytatása. Míg az előzőben az analóg technikával és többszörös expozícióval készült képvariációk okoznak szinte pszichedelikus térélményt, az utóbbiban maga a nagyítás (20.