A 2022. március 4. – április 24. között nyitva tartó tárlaton elsősorban az elmúlt 7–8 évben beérkezett műalkotások szerepeltek, ezek közül pedig azok a művek, melyek korábban nem voltak láthatók gyűjteményi és időszaki kiállításainkon, tehát a közönség számára az újdonság erejével hathatnak.
A kiállításról bővebb információ IDE KATTINTVA olvasható.
Kapcsolódó tartalmak
Én és Mariupol
Az alkotó rövidfilmjeinek központi témáját azok a politikai es társadalmi visszásságok adjak, amelyek áthatják az emberek mindennapjait, átjárják mindennapi gondolataikat, reményeiket, álmaikat.
Urna Honorarii
BAKOS GÁBOR 1997-ben indította el PPP (Personal Press Project) elnevezésű, „előre nem látható hosszúságú művészeti projektjét”, melynek keretében különféle eszközökkel és formában vizsgálta a művész helyét a társadalomban, illetve a művészet értékét, gazdasági szerepét, a művész és a pénz viszony
Grafitrelief
Grafitból és gipszből álló reliefeket a 2010-es évek elejétől készít: előre meghatározott magasságból grafitokat dob a képlékeny gipszbe, majd belenyúl a véletlen által létrehozott struktúrába. Munka közben olyan képek „lebegtek előtte”, mint Paolo Uccello vagy Albrecht Aldorfer csatajelenetei.
Január elseje reggel
Az absztrakt kép definíciója relatív, mert széles spektrumon, a geometrikustól a monokróm vagy expresszív formákig terjed.
Cenzúrázott Bak Imre
A Cenzúrázott Bak Imre című alkotás a művészduó 2014-es Paradise Lost című festménysorozatának szerves folytatása, melyben híres képzőművészekkel (Cranach, Bosch, Blake) „együttműködve” hoz létre új, sötét anyaggal fertőzött műalkotásokat.
Személyi igazolvány
„A Szovjetunió szétesése után, a nem olyan régóta független Ukrajnában le kellett cserélni a régi szovjet személyazonossági igazolványokat új ukrán igazolványokra. Minden ukrán állampolgár kénytelen volt egy éven belül új személyit igényelni.
Történt, ami történt, de nem az, amit akartunk
David Csicskan Elvesztett lehetőség című kiállítását, amelyet 2017 februárjában a Vizuális Kultúrakutatás Központja (VCRC) szervezett Kijevben, a háborúnak és a 2013–14-es Majdan után kialakult helyzetnek szentelte.
Családi album 1-4.
A Családi album című fekete-fehér fotósorozatot ANNA DAUČÍKOVÁ moszkvai tartózkodása idején, 1988-ban készítette.
Nincs címe
ERDÉLYI a középgeneráció kiváló alkotója, aki pályája kezdete óta a festmény mint tárgy elemzésével foglalkozik. Kezdetben a vásznat távolította el a vakrámától és helyzete térbe. Később vászon helyett más textíliákra (selyem, gabardin stb.) dolgozott, illetve ezeket rétegezte egymásra.
Transzcendencia
FILKO nem csupán a szlovák konceptuális művészet egyik megalapítója, hanem a szlovák akcionizmus kulcsfigurája is volt.
Direkt tárgyak: Virág
Az 1974-ben készített Direkt tárgyak című munkán három befőttes üveg látható: egy vízzel megtöltött virágzó vörös szegfűvel, egy leragasztott szájú üres, amelyből kókadtan lóg ki a virág, s végül egy teli, de üres üveg, amely mellett leragasztva hever az élő növény.
Transzpozíciós gyakorlat A, B, D
A Ludwig Múzeum gyűjteményében a művész három alkotása található meg. A legkorábbi munka még Lengyelországban készült – GÉMES a varsói Képzőművészeti Akadémia grafika szakára járt –, és sajátos, stiláris átmenetet képvisel a litográfia és a fotómontázs között.
Felszakítás
A Felszakítás egy személyes narratíván keresztül közelít az objektív történelemhez, miközben a mű betekintést nyújt Alban Hajdinaj talált tárgyak és képanyagok újrahasznosítása iránti elmélyült érdeklődésébe is, amely munkásságára oly jellemző.
Modulált Televízió I. Bizánc
HALÁSZ KÁROLY a hetvenes évek óta meghatározó alakja a magyar kortárs művészetnek. Az 1972-ben készült mű a magyar televízióban vetített, Bizánc című művészettörténeti dokumentumfilmen, illetve két téglalap találkozási lehetőségein alapul.
Fapusztító
A festőművészként végzett HALÁSZ PÉTER TAMÁS már kezdetben installációkat és objekteket készített (bár objektjei gyakran magukban hordozzák a táblaképek jellegzetességeit is).
Ketrec-akció dokumentumfotók 1–7.
HARIS LÁSZLÓ a hatvanas évek végétől jelen volt a Szürenon (a szürrealizmusból és a nonfigurációból kiábránduló művészek csoportja: „sur et non”) kiállításain és a – nem kevésszer művészetpolitikai viharokat is elindító – balatonboglári kápolnatárlatokon. Tíz éven keresztül csak képzőművészeti ki
Dinamikus struktúra 1.
HENCZE TAMÁS az Iparterv-generáció tagja, aki kortársaihoz hasonlóan egy nyugat-európai utazás alkalmával kóstolt bele a korlátlan művészi szabadság levegőjébe, és döntötte el, hogy a maga útját járja a festészetben. A hatvanas évek közepén kezd gumihengert használni képei festéséhez, és ez az es
Az öt legrátermettebb állami alkalmazott
Johnson and Johnson – a már a művésznevüket is egy multinacionális cégtől kölcsönző művészduó – előszeretettel sajátítja ki a média és a vizuális kommunikáció eszköztárát: táblázatokat, napilapok formátumát, mellyel a kapitalista rendszer és intézményeinek kritikáját adja.
Pont vonal kép (3–2–1)
KÁROLYI ZSIGMOND tevékenységének a hetvenes évektől központi témája maga a festészet.
Bársony labirintus
Olga Kasimbekova es Gleb Katcsuk videómunkája értekes dokumentuma a 2004-es narancsos forradalomnak. A forradalmi események közepette a művészek végigjárták a sátrakat es a barikádokat a Besszarabszka tértől a Függetlenség teréig (a Majdanig).
Ornamens és bűn
KASZÁS Tamás (1976) elsősorban tárgyakat, installációkat, valamint köztereken megjelenő murális műveket készít.
Gyerekkori önarckép
A grafikus és plakáttervező KEMÉNY GYÖRGY 1963-ban jutott el Párizsba, ahol egy galéria nyitva hagyott raktárajtóján bepillantva találkozott először a pop arttal, Warhol, Wesselmann, Oldenburg és Lichtenstein műveivel.
Anima Nostra
LOVAS ILONA videója a franciaországi Musée de Bibracte-ban 2007-ben megrendezett egyéni kiállítására készült, ahová az Evelyne Encelot költőnőről elnevezett alapítvány ösztöndíjasaként került.
A Lady Musgrave-korallzátony
2002-ben, amikor Berlinből Bécsbe költöztem, meglehetősen egyszerűek voltak művészi törekvéseim. A természetes környezettől való kulturális elszakadás a modern művészetben a berlini időszakban már untatott. Új világokat szerettem volna teremteni, nem akartam, hogy felfaljon a művészeti piac.
Langyosvíz
Pályája kezdetén MÉHES a szürnaturalista csoporthoz csatlakozott, majd konceptuális műveket, fotókat és akciókat készített. 1969-ben a II. Iparterv-kiállításon bemutatott alkotását (Hétköznap) tartják a magyar fotórealista festészet első művének.
plur.sing.
Műveinek egy csoportja egy-egy osztrák költő verséhez kapcsolódik. A plur.sing. forrása Konrad Bayer Időtrombita című költeményéhez készített konstrukciós tervrajz. A plur.sing.
Hamis vallomás - 3. verzió
A Hamis vallomás – 3. verzió című, videóra rögzített opera-performansz témájának alapja egy történelmi esemény, valamint egy azt feldolgozó film dialógusa. 1882–83 között zajlott a „Tiszaeszlári vérvád”, amely antiszemita koncepciós perként vált hírhedté Európában.
A köztársaság emlékműveiről - Az első lovas hadsereg katonáinak emlékműve, Oleszko mellett, Lvivi régió
Az emlékmű a Kijev–Lviv autópálya felett helyezkedett el. Értékes rézből készült. A helyi lakosok apránként széthordták.
A köztársaság emlékműveiről - A zaporizzsjai Lenin-szobor keze
Miután a 16 tonnás Lenin-szobrot eltávolították a város központjából, ideiglenesen Zaporizzsja város önkormányzati szerveinek területén tárolják. Ez volt az egyik legnagyobb szobor Ukrajnában. Az szobor eltávolítása több napig tartott, és online közvetítették
A köztársaság emlékműveiről - Az eltávolított Engels-szobor Mala Perescsepina falu olajsajtoló üzemének lerakóhelyén (Poltavai régió)
A falutanács vezetője úgy döntött, megőrzi az Engels szobrot a „jobb időkig” és saját olajsajtoló üzeme lerakóhelyén helyezte el. A szovjet időkben Mala Perescsepina faluban működött a Friedrich Engels nevét viselő kolhoz. 2017-ben az emlékművet Manchesterbe, Nagy-Britanniába vitték.
Vers szegmentálása
PINCZEHELYI a Pécsi Műhely alapító tagjaként a hetvenes évek során saját egyéni alkotói univerzumában is dolgozott.
Mozdulatlan tárgyak
PINTÉR GÁBOR annak a fiatal festőgenerációnak a tagja, akik a hagyományos festészeti kánonnal szakítva a festészettől addig távol álló képi elemeket, képalkotó technikákat alkalmaznak. Műveiben mind a mozgókép, mind a gyors grafika formavilága teret kap.
Le Patron Est Devenu Fou (A főnök megbolondult)
Médiaművész, 1989–95 között az Újlak Csoport alapító tagja, 1990-től 1996-ig a legprogresszívebb budapesti alternatív kiállítótér, a Tűzoltó u. 72. szervezője, 1997-ben az U. F. F. nonprofit galéria alapítója.
Sok csepp követ váj
Mikola Ridnyij filmjéhez interjút készített egy volt rendőrrel, Dimával, aki úgy döntött, hogy elhagyja a rendőrséget, és most kőfaragóként dolgozik.
Képtelenség
A Szlovákiában élő RÓNAI művészete a vizuális költészettől, a festészettől a mail arton és copy arton át egészen az installációkig, performanszokig, fotó-, videó- és számítógépes művészetig terjed, de ezek leginkább „csak” eszközök egy nagyobb egész, egy idea szolgálatában.
Kettős látás 3. Szürke marha
SZALAY PÉTER apró pszeudó-nippje egy 2014-ben készült sorozat egyik darabja.
Poco Allegretto
A festő végzettségű Agnes von Uray évek óta foglalkozik időalapú műalkotások létrehozásával. Korábbi munkáiban a szekvenciák narratív ciklusokba szerveződtek: nagyrészt rajzolt storyboardok szolgáltak a történetmesélés alapjául.
Esettanulmány–Társadalmilag elkötelezett
Szvet Tamás munkáiban nagy érdeklődéssel fordul a klasszikus és legújabb technika kínálta lehetőségek felé.
Evergreen Book for everybody nobody and me
TÓT ENDRE művészkönyvei A művészkönyv képzőművészek által alkotott egyedi vagy kis példányszámú könyv, amely a Fluxus mozgalom óta terjedt el és honosodott meg mint a kortárs művészet egyik speciális műfaja. Magyarországon egyik legelső képviselője Tót Endre, aki az 1970-es évek legelejétől adta
Helyiérték II.
Türk Péter a magyar neoavantgárd művészet egyik jelentős alakja. A hetvenes évek elején konceptualista műveket készített, ezt az alkotói attitűdöt a festészet műfajában is alkalmazta.
Helyiérték I.
Türk Péter a magyar neoavantgárd művészet egyik jelentős alakja. A hetvenes évek elején konceptualista műveket készített, ezt az alkotói attitűdöt a festészet műfajában is alkalmazta.
Önarckép feldobott kamerával
Kísérletező fotó- és képzőművész, a nyolcvanas évektől az ún. alternatív művészeti törekvések képviselője, aki a fotó képzőművészeti alkalmazásában is aktív szerepet játszik.
Hipnózis II. (Kabát)
ERWIN WURM munkásságában mintegy harminc éve jelen van a különféle textilekkel, ruhákkal való foglalatoskodás. A ruházat, amely határfelület külső és belső között, az emberi létezés szempontjából a külvilág és az én elhatárolását testesíti meg, emellett számos kulturális-társadalmi jelet hordoz.
Gondolj az emésztésedre – az Egyperces szobrok sorozatból
A rendkívül egyszerű (avagy meghökkentően banális) ún.
Timur Novikov portréja
Timur Novikov (1958–2002) klasszikus avantgárd szerepből indult (volt mozigépész, szervezett kiállítást egy templomban, játszott zenekarokban – ilyen minőségében még új hangszereket is feltalált –, rendezett filmeket, készített színházi díszleteket, mielőtt a modernizmussal egyfajta birodalmi kla
Önarckép I-II.
Baranyay András képein az önportré az egyik vissza-visszatérő motívum, melynek számos megjelenési formája van, a hátképektől az alvó képeken át a mások portréjával összeexponált képekig.
Cím nélkül (1)
ANNA DAUČIKOVÁ a feminista, illetve queer művészet úttörője Szlovákiában és Csehországban. Az Aspekt című feminista magazin egyik alapítója 1991-ben; művészként és egyetemi oktatóként a queer mozgalom egyik legnagyobb hatású személyisége.
Cím nélkül (2)
A második, 1998-ban készült fényképen a művész a társadalmi nem (gender) és a nemi kétértelműség témáját jeleníti meg.
Cím nélkül (3)
A harmadik, mindmáig legutolsó önarcképen (2017) a művész szájából lógó modern fülhallgató a női petefészkek formájára emlékeztet.
Cím nélkül (2)
A PÉCSI MŰHELY (1968–1980) mint neoavantgárd művészcsoport a hazai művészeti közeg perifériáján működött, és a hazai konstruktivista és avantgárd hagyományok megújításán, új vizuális nyelv, új vizuális kultúra megalapozásán munkálkodott.
Tárgyak sorozat
A Tárgyak c. sorozat bizonyos értelemben a Mit jelent fényképezni? (2010) és a Hardver tekintetében (2012) című munkák folytatása. Míg az előzőben az analóg technikával és többszörös expozícióval készült képvariációk okoznak szinte pszichedelikus térélményt, az utóbbiban maga a nagyítás (20.