Csicskan David: Történt, ami történt, de nem az, amit akartunk (2019)

grafika
108,90 x 143,50 cm
Az aacheni Peter und Irene Ludwig Stiftung letétje, 2020

David Csicskan Elvesztett lehetőség című kiállítását, amelyet 2017 februárjában a Vizuális Kultúrakutatás Központja (VCRC) szervezett Kijevben, a háborúnak és a 2013–14-es Majdan után kialakult helyzetnek szentelte. A projekt élesen vetette fel a több mint három éve válaszra váró kérdést: mi volt, mivé lett és mivé lehetett volna a Majdan? A művész véleménye szerint a Majdan az ukrán társadalom számára egy elvesztett lehetőség arra, hogy társadalmi forradalmat csináljon: ne csak a méltóságát védje meg, hanem végre vívja ki önmaga számára a méltó életkörülményeket. A grafikai munkák sorozatában a művész az okokat tárja fel és a veszteség következményeiről beszél, melyek között a dekommunizáció az a jelenség, amely kikristályosítja az ellenforradalom jeleit a politikai tudatlanságnak köszönhetően.

A kiállítás megnyitása után a közösségi oldalakon, ultrajobboldali bloggerek és csoportok lapjain megfenyegették a művészt, valamint a kiállítás szervezőit, és követelték, hogy semmisítsék meg a kiállítást. Február 7-én, kedden, 17.40-kor körülbelül tizenöt személy hatolt be a Vizuális Kultúrakutatás Központjába, bántalmazták az őrt, megsemmisítették a kiállítást és eltulajdonították a kiállított művek egy részét. A kiállításon David Csicskan tíz grafikája volt látható. Négyet elloptak, hármat teljesen megsemmisítettek. Három mű maradt csak meg: kettő sértetlenül, egy pedig kissé megrongálódott. A támadók falfeliratai között szerepelt az ukrán címer kelta keresztet megjelenítő stilizációja, ami annak a bizonyítéka, hogy a támadók neonácik voltak. Az incidens nagy visszhangot keltett Ukrajna-szerte és az ország határain túl is, bizonyítva, hogy a majdani események kritikai megközelítése a mai napig rendkívül fájdalmasan érinti a traumatizált ukrán társadalmat. Alisza Lozskina