Ficzek Ferenc (1947, Pécs – 1987, Pécs) festő és grafikus, a Pécsi Műhely alapító tagja, aki az avantgárd hagyományokra építve hozott létre – meglehetősen mostoha politikai környezetben – a neoavantgárd legkiemelkedőbb vonulataihoz tartozó, koherens életművet. Sajnálatosan rövid pályája során sokat foglalkozott a fény tanulmányozásával; életművén belül külön csoportot alkotnak a vetítéses alkotások, amelyekhez ez a két műve is tartozik. Többnyire hétköznapi tárgyak segítségével vizsgálta a fény változásait, mint a felfüggesztett konyhai hokedlire installált csendéleten, ahol a tárgyak között fényforrás is található. A Kézfogás az Árnyékváltás című, két kamerával rögzített performansz során készült. A szintén a Pécsi Műhely körébe tartozó Pinczehelyi Sándort Ficzek Ferenctől vászon választja el, így Ficzeknek csak az árnyéka látható. A vászon lehetetlenné teszi a kettejük közötti kommunikációt.