Nemzeti Művészeti Galéria, Tirana 2016. június 24 – augusztus 14.
A kiállításon főként olyan művek voltak láthatók, amelyek fotókon, illetve más technikai médiumokon, sok esetben a művész figuráján keresztül ismertetik meg a nézőkkel Magyarország közelmúltját és kortárs képzőművészetét a hatvanas évek második felében meghatározó neoavantgardtól kezdődően, a konceptuális művészeten át, egészen a kétezres évek második évtizedéig.
A kiállítás katalógusa IDE KATTINTVA tekinthető meg.
Kapcsolódó tartalmak
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2020/04/Baranyay.jpg?itok=llgRna0U)
Részletek (Major János) I-V.
„Baranyay András törzstagja az IPARTERV nemzedéknek, azzal együtt, hogy ő maga sohasem becsülte túl ennek a művészcsoportosulásnak a jelentőségét”, írja Beke László, s ez igaz Major Jánosra, Baranyay grafikus barátjára is, akiről ez az 1973-as kvázi-portré készült. Baranyay a hatvanas évek végén,
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/Birkas_Cn_16_1SAA_M2.jpg?itok=4-FpoTjj)
Cím nélkül (16.1SAA-M2)
Birkás Ákos a nyolcvanas évek közepétől a kilencvenes évek végéig programszerűen festette nagyméretű festményeit, melyeken egyetlen motívum jelent meg: a képmezőt csaknem teljesen kitöltő ovális forma, az absztrakt „fej”, amely számtalan variációja – és az univerzális formához kötődő asszociációk
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2020/09/csakany_w.jpg?itok=MmBp-a_-)
Talpra állítás
Csákány István a kétezres évek elején – művészeti tanulmányai alatt, majd utána is – többször került a „munkás” szerepébe.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/Gerhes_w_Tmegtal_f20080127.jpg?itok=lNrJYUsE)
A T megtalálása
Gerhes Gábor a „képek diktatúrájának” korában az előre megtervezett, általa megrendezett fényképben találta meg az az eszközt, amellyel első pillantásra hatásos és tetszetős, plakátszerűen sűrű, ám a jelentést illetően a nézőt elbizonytalanító, humoros, ugyanakkor nyugtalanító képeit megalkotja.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/Gulyas_wHordoz_f2008.jpg?itok=dfOYAlfs)
Hordozható utcakő
„Az utcakő a proletariátus fegyvere” – ez Ivan Sadr orosz művész 1927-es szobrának címe, amelynek reprodukciója széles körben ismert volt a kelet-európai blokkban, és amely a szocialista realista szobrászat és az állami propagandaművészet iskolapéldájaként híresült el az ötvenes években.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/Gyenis_UselessV_I.jpg?itok=b0QH9dA4)
Részletek a tíz felesleges gesztusból V/1
Gyenis Tibor fényképei általában olyan akciókat rögzítenek, melyek főszereplője önmaga: a reménytelen körülményekkel küzdő „hobbiművész”, kinek művészetét nem befolyásolják kívülről jövő trendek, elvárások, de ily módon legalább „független és szabad”. A kilencvenes évek új művészgenerációja nem é
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/Gyenis_UselessV_III.jpg?itok=WbMxNVqm)
Részletek a tíz felesleges gesztusból V/III
Gyenis Tibor fényképei általában olyan akciókat rögzítenek, melyek főszereplője önmaga: a reménytelen körülményekkel küzdő „hobbiművész”, kinek művészetét nem befolyásolják kívülről jövő trendek, elvárások, de ily módon legalább „független és szabad”. A kilencvenes évek új művészgenerációja nem é
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/Gyenis_GeneticV_IV_0.jpg?itok=TaqfQ66d)
Hobbi-génsebészeti példatár V/IV
Gyenis Tibor első génsebészeti kísérletét a „felesleges gesztusok” egyikeként mutatta be, amikor fiatal facsemeték törzsére ismeretlen eredetű és fajtájú, zöldessárga terméseket kötözött.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/Hajas_w_UtcaraI.jpg?itok=ofq4Udyu)
Utcára a mondanivalóddal I. (Levél barátomnak Párizsba)
Hajas Tibor 1965-ben megkezdett egyetemi tanulmányait egy utcai tüntetést követő letartóztatás szakította félbe, ahonnan amnesztiával szabadult.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/kokes016_1w.jpg?itok=GevIxkIz)
Cím nélkül (Kék panel I-II.)
Kokesch Ádám színes, fényes, tükörsima, speciális ún. „hinterglas”-technikával festett képei, illetve az ezek és különböző tárgyak felhasználásával épített futurista installációk, modellek számos tekintetben zavarba ejtik nézőjüket.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/lakner_a18w.jpg?itok=2j8Ak5E8)
A festőpad
Lakner Antal „passzív munkaeszközei” azt a jelenséget teszik vizsgálat és kritika tárgyává, hogy napjaink dolgozója – nem a valamikori „munkás” és „paraszt”, hanem a szolgáltató szektorban dolgozó, naphosszat az íróasztal mögött görnyedő irodista, aki a foglalkoztatottak 62 %-át jelenti Magyarors
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2020/09/lakner_laszlo_012_w.jpg?itok=OoCiRtN_)
Gyapotszedők Kazahsztánban
Lakner László fotórealista festménye a népszerű és hatalmas példányszámú orosz képes hetilap, az Ogonyok 1972. évi 49. számában talált fotó felnagyításával készült, amely kazah gyapotszedő munkásokat ábrázol.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2020/09/maurer_dora_revizibilis_no4_b_w.jpg?itok=udUYUX5f)
Reverzibilis és felcserélhető mozgásfázisok No.4.
Maurer Dóra konceptuális indíttatású sorozatában a képi jelentés változásait vizsgálja: adott témáról készült fázisfotókat különböző sorrendben rendez el, ezáltal módosítja a képsorozat olvasatát. Az egyes fotókat egyszerű „jelnek” tekinti, amelyek más-más „szöveggé” állnak össze.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2020/09/maurer_dora_revizibilis_no6_b_w.jpg?itok=V2GdGvkO)
Reverzibilis és felcserélhető mozgásfázisok No. 6.
Maurer Dóra konceptuális indíttatású sorozatában a képi jelentés változásait vizsgálja: adott témáról készült fázisfotókat különböző sorrendben rendez el, ezáltal módosítja a képsorozat olvasatát. Az egyes fotókat egyszerű „jelnek” tekinti, amelyek más-más „szöveggé” állnak össze.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/nagy_k01.jpg?itok=OLfr8XP5)
Kortárs festőművész vagyok
A kortárs képzőművészetben mára már teljesen megszokottá vált, hogy egy művész több médiummal, több művészeti ágban is dolgozik (festészet, fotó- és videoművészet stb.), de mégis mindig az úgynevezett magasművészet keretein belül marad, műveit kizárólag a kiállítóterekbe szánja.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/nemes%20K%C3%A1d%C3%A1r%20%C3%BCd%C3%BCl%C3%B6je.jpg?itok=RIiFomo-)
Kádár üdülője 4.
A Nemes Csaba festményén ábrázolt Bauhaus-stílusú épületet jelentőségét az adja, hogy ebben a kétszintes, nem túl nagy alapterületű balatoni villában pihente ki nyaranta fáradalmait Kádár János, aki 1956 novembere és 1988 májusa között a Magyar Szocialista Munkáspárt első titkára és Magyarország
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/NemethIlona_Nogyogy.jpg?itok=6lUoBCls)
Nőgyógyászati magánrendelő
A nyúlszőrrel, mohával és vörös bársonnyal bevont három nőgyógyászati szék a művész azon installációinak sorába tartozik, amelyek az én és környezete viszonylatait modellezik, legyen szó elemi érzékelésről vagy társadalmilag meghatározott szerepekről.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/pincehelyi06_1.jpg?itok=dzRYmf_I)
Sarló és kalapács I–IV.
Pinczehelyi Sándor a hetvenes évek elején a konceptuális művészet és az alkalmazott grafika kereteiben kezdett a munkásmozgalmi szimbólumokkal, azok kisajátításával és értelmezésével foglalkozni.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/Ronai_w_Neodiogenetika_f2007.jpg?itok=7GTY3BY3)
Neodiogenetika
Rónai Péter talányos tárgyegyüttese egy kenderkóccal megtöltött hordóból, és egy kisméretű, működő tévékészülékből áll, amely mindig az épp szabadon fogható analóg tévéadást sugározza.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/sugar_dirty_egyutt_02.jpg?itok=_EFg02DZ)
Dirty Money
Sugár János nemzetközileg is ismert képzőművész, a művészeti akadémia tanára 2008-ban festékszóróval és sablonnal az alábbi szöveget fújta egy budapesti, belvárosi, magánkézben lévő kiállítóterem falára: „Wash your dirty money with my art” („mosd a piszkos pénzedet a művészetemmel”).
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/szacsvay02.jpg?itok=ChRjULB4)
Talált kép V.
Szacsva y Pál „talált képeinek” és „reprojekcióinak” lényege a megzavart érzékelés, a különféle valóságrétegek egymásra építése, a médium és a valóság viszonyának vizsgálata.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/szombathy_lenin.jpg?itok=9eXwhXd2)
Lenin Budapesten
Az egykori Jugoszláviában, Vajdaságban született Szombathy a Bosch + Bosch elnevezésű progresszív művészcsoport alapító tagjaként kezdte pályafutását.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/szucsa_w_jatszoter_f2008.jpg?itok=wfr8JjwK)
Játszótér éjjel
Szűcs Attila festményei gyakran készülnek fotók alapján, ám stílusa távol áll a fotórealisztikus hűségtől.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/VeszelyBea_w_Idocsipke_02.jpg?itok=1_S_WA_x)
Időcsipkék II.
Veszely Bea művében a művészettörténet híres nőábrázolásait, illetve ezek színes fotóreprodukcióit sajátítja ki.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/VeszelyBea_w_Idocsipke_03.jpg?itok=F6eJPH3r)
Időcsipkék III.
Veszely Bea művében a művészettörténet híres nőábrázolásait, illetve ezek színes fotóreprodukcióit sajátítja ki.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/VeszelyBea_w_Idocsipke_04.jpg?itok=yHeat8Vi)
Időcsipkék IV.
Veszely Bea művében a művészettörténet híres nőábrázolásait, illetve ezek színes fotóreprodukcióit sajátítja ki.
![](/system/files/styles/highlighted_tile/private/mplus/multimedia/2017/10/VeszelyBea_w_Idocsipke_05.jpg?itok=eEmHTSGv)
Időcsipkék V.
Veszely Bea művében a művészettörténet híres nőábrázolásait, illetve ezek színes fotóreprodukcióit sajátítja ki.