A nyúlszőrrel, mohával és vörös bársonnyal bevont három nőgyógyászati szék a művész azon installációinak sorába tartozik, amelyek az én és környezete viszonylatait modellezik, legyen szó elemi érzékelésről vagy társadalmilag meghatározott szerepekről. A végeredmény egy-egy olyan objektum, mely magától értetődően, érzéki módon képviseli a szavakban csak hosszadalmasan kifejthető, különféle társadalomtudományok és „diskurzusok” által átszőtt művészi tartalmat.
Az orvosi vizsgálószék mint tárgy a női betegségek vagy a terhesség, vagy akár a „férfitekintet”, a női kiszolgáltatottság képzetét is előhívhatja. A bevonatként használt különféle anyagok a vágyat, a termékenységet, a szexualitást jelképezik, utalva a közvetlenül nem ábrázolt női testre. Mindhárom anyagra jellemző, hogy erős taktilis élményt is keltenek, így a vizuális képzelten túl legelemibb érzékünket, a tapintást is mozgósítják.
A Szlovákiában élő magyar nemzetiségű Németh Ilona a kétezres években figyelmét olyan társadalmi-szociológiai kérdésekre irányítja, mint a köz- és privát szféra viszonya, Kelet-Európa történelme és jelene, az itt élők identitása, a társadalmi előítéletesség és intolerancia, a hatalom és az egyén viszonya. Valamennyi munkája aktuális és húsbavágó kérdésekre irányul, és – különösen a közterekben megjelenő művei révén – a művész társadalmi párbeszédet kezdeményez ezekről a megkerülhetetlen témákról.
Sz.K.
(1997) : Nőgyógyászati magánrendelő
Vásárlás a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma hozzájárulásával, 2002