Palazzo delle Esposizioni, Róma 2019. október 4. – 2020. január 6.
A magyar neoavantgárdra fókuszáló kiállítás azokat a művészi pozíciókat vonultatta fel, amelyek nem pusztán a hagyományos esztétikai keretek kitágítását tűzték ki célul, hanem tartalmuk, médiumuk vagy megvalósulásuk körülményei révén a kor hivatalos felfogásával is szembehelyezkedtek.
A kiállításon szereplő művészek által alkalmazott felforgató, szubverzív gyakorlatok közös vonása, hogy hozzájárultak a művészet szabadabb megnyilvánulásainak megteremtéséhez és rámutatnak, miként lehet kritikai módon gondolkodni, alkotni és élni egy nem demokrácián alapuló rendszer szűk keretei ellenére.
Kapcsolódó tartalmak
Reverzibilis és felcserélhető mozgásfázisok (etűd 1. 2. 3. 5. 6. 7.)
Maurer Dóra (1937, Budapest) a magyar neoavantgárd mozgalom meghatározó alakja; festészeti, grafikai és konceptuális munkái mellett igen jelentősek filmjei és művészetpedagógiai tevékenysége. Munkásságában hangsúlyos szerepet játszik az érzékelés, az érzékelési képesség vizsgálata.
Az utcakő a proletariátus fegyvere
Pinczehelyi a Pécsi Műhely neoavantgárd csoport tagjaként a sokszorosított grafika, a festészet és a fotó mellett iparművészeti műfajokban is dolgozott.
Egyenes labirintus
Károlyi Zsigmond tevékenységének a hetvenes évektől központi témája maga a festészet.
Individuális Mitológia I.
Drozdik Orshi művészi munkáját már tanulmányai befejezése óta meghatározza a feminista kritikai gondolkodás és gyakorlat, bár a ’70-es évek Magyarországára a korabeli feminista kritikai elmélet és aktivista gyakorlat nem igazán jutott el, így ez a megállapítás csak retrospektíve igaz.
Pótlások 2. Pénz
A Pótlások Hajas Tibor fotóelméleti elképzeléseit („a fotó: idézet a valóságból”) tükröző, konceptuális mű, amely a tárgyat és annak fényképét, ezen keresztül a valóságot és annak leképezését, kétdimenziós, fekete-fehér másolatát, dokumentáció és fikció viszonyát vizsgálja.
Globus konzerv
Csiky Tibor életműve az 1960-as és 70-es évek magyar szobrászati neoavantgárdjának egyik legjelentősebb teljesítménye, fotómunkái pedig a kor konceptuális művészetének gyakran hivatkozott darabjai.
Hordozható utcakő
„Az utcakő a proletariátus fegyvere” – ez Ivan Sadr orosz művész 1927-es szobrának címe, amelynek reprodukciója széles körben ismert volt a kelet-európai blokkban, és amely a szocialista realista szobrászat és az állami propagandaművészet iskolapéldájaként híresült el az ötvenes években.
RED-Y MADE (Galerie Lóa, Harlem)
Attalai Gábor 1974 és 1980 között készítette a pecsétművekből, objektekből és fényképekből álló RED-Y MADE című sorozatát, melyben a magyarországi konceptuális művészet „közös apjára”, Marcel Duchmap ready made-jeire reflektált. A vörös zománcfestékkel befestett Red-y made-et saját kézjegyeként h
Önarckép I-II.
Baranyay András képein az önportré az egyik vissza-visszatérő motívum, melynek számos megjelenési formája van, a hátképektől az alvó képeken át a mások portréjával összeexponált képekig.
Sakktábla-kép
Károlyi Zsigmond tevékenységének a hetvenes évektől központi témája maga a festészet.
Utcára a mondanivalóddal I. (Levél barátomnak Párizsba)
Hajas Tibor 1965-ben megkezdett egyetemi tanulmányait egy utcai tüntetést követő letartóztatás szakította félbe, ahonnan amnesztiával szabadult.
Reverzibilis és felcserélhető mozgásfázisok, etűd 2.
Maurer Dóra (1937, Budapest) a magyar neoavantgárd mozgalom meghatározó alakja; festészeti, grafikai és konceptuális munkái mellett igen jelentősek filmjei és művészetpedagógiai tevékenysége. Munkásságában hangsúlyos szerepet játszik az érzékelés, az érzékelési képesség vizsgálata.
Beszélgetés Kelet és Nyugat között
Bódy Gábor első igazi videomunkája rendkívül izgalmas pszichés helyzetet ábrázol a hetvenes évekből, a vasfüggöny időszakából. A Kölnben élő művészbarát, Marcel Odenbach és a budapesti Bódy Gábor szappanbuborékos ajkakkal, némán kommunikálnak a videokamera előtt.
Új mértékegység
Szentjóby (St.Auby, St. Turba) Tamásnak kivételes szerepe volt az intermediális gondolkodásmód és a hagyományos művészeti műfajokkal radikálisan szakító új jelenségek, a happening, a fluxus, az akcióművészet, az akciófilmszínház bevezetésében és terjesztésében.
Cseh, szlovák és magyar művészeti találkozó (Beke László kézfogási akciója)
1972. augusztus 26-án és 27-én zajlott le Galántai György balatonboglári kápolnaműtermében, Beke László művészettörténész szervezésében az ún. cseh-szlovák-magyar művészeti találkozó.
Reverzibilis és felcserélhető mozgásfázisok, etűd 7.
Maurer Dóra (1937, Budapest) a magyar neoavantgárd mozgalom meghatározó alakja; festészeti, grafikai és konceptuális munkái mellett igen jelentősek filmjei és művészetpedagógiai tevékenysége. Munkásságában hangsúlyos szerepet játszik az érzékelés, az érzékelési képesség vizsgálata.
Pornó (magamra vetítem) I-II-III.
Drozdik Orshi művészi munkáját már tanulmányai befejezése óta meghatározza a feminista kritikai gondolkodás és gyakorlat, bár az 1970-es évek Magyarországára a korabeli feminista kritikai elmélet és aktivista gyakorlat nem igazán jutott el, így ez a megállapítás csak retrospektíve igaz.
Sarló és kalapács I–IV.
Pinczehelyi Sándor a hetvenes évek elején a konceptuális művészet és az alkalmazott grafika kereteiben kezdett a munkásmozgalmi szimbólumokkal, azok kisajátításával és értelmezésével foglalkozni.
Húsfestmény I.
Hajas Tibor (1946–1980) a magyar performance művészet nemzetközileg is jegyzett alkotója. Művészete középpontjában a lét és nemlét határainak keresése, átjárhatósága áll. A budapesti Ludwig Múzeumban fellelhető Húsfestmények I–IV.
Lenin Budapesten
Az egykori Jugoszláviában, Vajdaságban született Szombathy a Bosch + Bosch elnevezésű progresszív művészcsoport alapító tagjaként kezdte pályafutását.
AZ EZERKILENCSZÁZÖTVENHATOS FORRADALOM EMLÉKÉRE
Az utcakő a korszak avantgárd művészeinek egyik kedvenc, de a nyilvános művészeti közegben sosem kiállítható témája volt.