Pauer Gyula: AZ EZERKILENCSZÁZÖTVENHATOS FORRADALOM EMLÉKÉRE (2006)

vegyes technika; gránit; papír, kartonpapír, akrilfesték; aluminium, fa, akrilfesték; műgyanta
A művész ajándéka, 2011

Az utcakő a korszak avantgárd művészeinek egyik kedvenc, de a nyilvános művészeti közegben sosem kiállítható témája volt. Megjelent Lakner László 1971-es hiperrealista festményén (A forradalom emlékműve), land-art akcióban (Gáyor Tibor, Maurer Dóra) és számos objektben; köztük gyűjteményünkben is megtalálható Gulyás Gyula Hordozható utcaköve (1972) és Pinczehelyi Sándor installációja (Az utcakő a proletariátus fegyvere, 1974–1988). PAUER Gyula 1970-ben kifejtett pszeudo-elve és az ehhez kapcsolódó technika segítségével deklaráltan hamis műveket hozott létre, melyek felületén egy valóságosan létező másik tárgy, illetve annak fény-árnyék viszonyai jelentek meg, s melyek egyben rámutattak a torz társadalmi forma álságos és manipulált voltára. Pauer pont ezért csak kevés művében használt direkt politikai allúziókat. Az 1956-os forradalom emlékére készített szoborcsoport az 1971–72-ben létrehozott Utcakő és mása szerves folytatása, az eredeti gránit utcakő hármas ál-duplikátuma és egyben az alcímben rejlő paradoxon kifejtése.

D. K.