Idén is magas látogatószámmal zárt a Velencei Képzőművészeti Biennále
2024. november 24-én befejeződött a 60. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennále. A több mint 7 hónapig tartó, 86 ország részvételével lezajlott kiállítást idén 700 ezer látogató kereste fel. A látogatók 59%-a érkezett külföldről. Idén is jelentős – mintegy 30% – volt a fiatalok és diákok aránya. 67%-kal nőtt a valamilyen nehézséggel élő látogatók száma, ami bizonyítja, hogy a Biennale azon törekvése, hogy a kortárs kultúrát mindenki számára hozzáférhetővé tegye, sikeresnek mondható. A kulturális eseményt hatalmas médiaérdeklődés kísérte, több mint 4000 újságíró tudósított az eseményről, mind az olasz, mind a nemzetközi sajtóban.
A Biennále frissen kinevezett elnöke, Pietrangelo Buttafuoco szerint az Stranieri Ovunque – Foreigners Everywhere (Idegenek mindenütt) címmel megrendezett, Adriano Pedrosa főkurátor nevével fémjelzett biennále megtanította nekünk, hogy mindannyian „idegenek vagyunk mindenütt”. Ezekben a nehéz időkben a művészet emlékeztet arra, hogy minden kultúrák, nézőpontok, múlt és jövő közötti polemos, azaz háború, avagy mai értelemben véve polémia. Ugyanakkor az élet értelme a másikkal, a saját közösségünkkel való találkozásban rejlik.
Adriano Pedrosa megköszönve a kiállítás létrehozásában közreműködőknek a munkáját hangsúlyozta, hogy mindig szomorú, ha egy ilyen nagy kiállítás véget ér, de kíváncsian várja, hogy a déli félteke művészei, az indián, a queer vagy az autodidakta művészek munkássága jobban elfogadott és megértett lesz-e a jövőben.
A globális dél felé történt nyitást tükrözi az idei díjazás is: az életműért járó Arany Oroszlán-díjat a brazil Anna Maria Maiolino és a török Nil Yalter kapták. A legjobb nemzeti pavilonnak járó Arany Oroszlánt Ausztrália kapta, a legjobb résztvevőnek a maori Mataaho kollektívát választotta a nemzetközi zsűri.
A Magyar Pavilonban idén Nemes Márton festőművész Techo Zen kiállítása volt látható, melynek kurátora Kopeczky Róna. „Nemes Márton a festészet kereteit kitágító anyaga a Biennále leglátványosabb kiállításai közé tartozott. Tartalmilag nem kapcsolódott az idén előtérbe helyezett témákhoz, mint a dekolonializáció, a migráció vagy a másság problematikája, s ezzel kivételesnek számított. A több érzékre ható, multimediális installációja – amelyben a színek, a mozgó fényhatások és az ehhez komponált zene egy élményalapú összhatásban állt össze – ugyanakkor jól illeszkedett az idei Biennále rendkívül színes összképébe, a színt középpontba helyező trendjébe” – összegezte Fabényi Julia nemzeti biztos, a kiállítást szervező Ludwig Múzeum igazgatója.
A központi pavilonban a magyar-indiai Amrita-Sher Gil (1913-1940) is szerepelt, akinek egy fiatalkori önarcképét válogatták be a kiállítás egyik szekciójába.
Nemes Márton kiállítása bővített formában 2024. december 19-től 2025. március 2-ig a Ludwig Múzeumban is látható lesz.
Az intézmény már megkezdte a felkészülést a következő, 2026-os képzőművészeti biennáléra, melynek kurátori posztjára kiírt pályázati felhívás a múzeum honlapján érhető el. Beadási határidő: 2025. január 20.