A kiállítás vezérelvét a materiális, illetve perszonális értelemben vett traumaforrások vizuális művészeti eszközrendszerekkel történő átdolgozása, performatív megjelenítésének újszerű elemzése adja. Azt vizsgáljuk, hogy az utóbbi két-három évtizedben hogyan változott meg a művész részvétele ezekben a folyamatokban, milyen új megközelítési módok és szempontok merültek fel a különböző művészeti gyakorlatokban. A kiállítást elsősorban platformként értelmezzük, amely nem traumatikus élmények és tragikus események ábrázolására törekvő műveket mutat be, hanem olyan alkotói folyamatokat helyez fókuszba, amelyek a művészetet a feldolgozás egyik lehetséges aktív eszközeként használják.
A kiállítás magyar és angol címének kettőssége azt a komplexitást tükrözi, amely a trauma témájának sajátja. Az „emplotment” kifejezés a narratológiából került át a történettudományba, és arra utal, hogy amikor a történész a számára fontos eseményeket egyfajta narratív szekvenciába rendezi, hogy „elbeszélhesse” az adott történelmi időszakot, akkor ezt a válogatást és elrendezést leginkább a történetmesélés narratív szabályai határozzák meg, semmint a történettudomány objektivitásra való törekvése. A diszkrét, elkülönülő eseményeket „cselekményesíteni” kell, hogy elbeszélhető formát öltsenek. A két kifejezés (előhívás és emplotment) a kiállítás szempontjából kiegészítik egymást, a trauma-feldolgozás két komplementer mozzanatára vonatkoznak.
A művészet és a trauma összefüggéseinek vizsgálata sok évtizedes múltra tekint vissza, mely a traumakutatás térnyerésével csak erősödött. Az elmúlt két évtizedben azonban számos új módszer, aspektus került előtérbe. A traumakutatás különböző ágazataihoz, illetve a (Magyarországon elsősorban a holokauszthoz kapcsolódó) traumát művészeti szempontból vizsgáló kutatásokhoz jelentős szakirodalom és számtalan megközelítési módszer társul. A fenti okok miatt tudatosan törekedtünk arra, hogy a kiállítás kerülje a traumaforrások tematikus megközelítését, pszichológiai vagy művészetterápiás elbeszélésének elemzését, történelmi összefüggéseinek kibontását, így a holokauszthoz sem nyúlunk vissza. Mivel időben kifejezetten a közelmúltra fókuszálunk, a kiállítás elsősorban a művészeti gyakorlatok révén körvonalazódó állásfoglalások súlyát és szerepét emeli ki.
A kiállítás a trauma fogalmát átjárhatóvá teszi a rétegek közötti értelmezésben és intenzitások mértékében, hogy helyet kapjanak sokszor kevéssé látható, de mélyen gyökerező kérdések is. Ily módon néhány kevésbé magától értetődő traumaforrást is beemeltünk a kiállításba, a trauma hétköznapi aspektusait hangsúlyozva.
Emellett említést kell tennünk az „empatikus látásmód” bevezetéséről: a diszkurzust korábban uraló – elsősorban az avantgárd művészeti modellre épülő – elképzelés, amely a traumát és annak ábrázolását helyezte középpontba, az utóbbi időkben háttérbe szorult. Jill Bennett művészeti teoretikus egy 2005-ös kötetében világított rá egy akkor már erősen kitapintható, azóta pedig egyértelműen kiforrott gondolatra, mégpedig a „relációs aspektus” szerepére. A kiállítás fókuszát erre kívánjuk helyezni. Jill Bennettre utalva, a relációs (kapcsolatra épülő) aspektus felülkerekedett a reprezentációs jellegen, és új elkötelezettséget hozott létre a traumaforrások individuális és társadalmi szinten zajló feldolgozása iránt. Ez a fajta „empatikus látásmód” lehetővé teszi, hogy a művészet ne tolmácsolja vagy ismételje a traumatikus eseményt, hanem empatikus tanúságtétellel szolgáljon, egyszerre érzelmi és intellektuális szálak kombinációját mozgatva.
A kiállítás öt művészeti alapállást jelenít meg, ám nem törekszik a lehetséges művészi pozíciók teljes körű lefedésére, egy újabb zárt diszkurzus létrehozására. Saját kurátori megközelítésünk szempontjából emeltük ki a releváns közös nevezőket, metszéspontokat, alkalmazkodva a művészi megnyilvánulások révén kirajzolódó pozíciókhoz: feltáró, katalizátor, erőforrás, reparatív, performatív. Az egyes műveknél tovább árnyalt alapállások is alátámasztják a kiállítás azon célját, hogy egy olyan lehetséges értelmezési keretet adjon, amely által mélyebben el tudunk merülni az aktuálisan társadalmi szinten is megrendítően ható folyamatok megértésében, illetve az alkotókat mozgató alapállások vizsgálatában.
A közép- és kelet-európai régióra vonatkoztatva, illetve a hazai közegere való tekintettel e vizsgálatok új megvilágításba helyezhetik nemcsak a közelmúltat, hanem szabad teret engednek egészen távoli, lezártnak tűnő diszkurzusok értelmezésének, történelmileg egymásra rakódott, összetorlódott, elnyomott perspektívák kibontásának. A képzőművészeti szcénán belül a mikrotörténelmi perspektíva, a művész esetleges személyes érintettsége, élménye vagy közvetlen elköteleződése bizonyos traumaforrások kapcsán újszerű narratívákat és azok feldolgozási módjainak változatos formáit indította el. Ez utóbbiak előtérbe kerülése hozzájárult a jogosult/felhatalmazott narratívák átírásához, a digitális technológia révén pedig nagyon rövid idő alatt, korábban feltáratlan kapcsolódási pontok és összefüggések bontakoztak ki, ezzel is felborítva az addig megszokott kutatási módszereket, egyenesen „rövidzárlatot” teremtve a tudományos hierarchián belül.
A kiállítás nem egy lezártnak értelmezett keretet kíván megteremteni, hanem szeretné platformjellegét kihasználni annak érdekében, hogy a narratív cselekményszövés tovább alakulhasson, bevonhassa a nézőt a folyamatba és kitekintést biztosítson a megfogalmazott felvetésekhez – ezt segíti elő a kapcsolódó, az Előhívás ideje alatt folyamatosan bővülő microsite is.
Kiállító művészek
ALBERT Ádám, Kader ATTIA, Mohamed BOUROUISSA, CHILF Mária, Phil COLLINS, Susana Pilar DELAHANTE MATIENZO, Andrii DOSTLIEV & Lia DOSTLIEVA, Harun FAROCKI, Daniel & Geo FUCHS, HAVEIT Collective, HTEIN LIN, Alfredo JAAR, Belinda KAZEEM-KAMIŃSKI, KESERUE Zsolt, NEOGRÁDY-KISS Barnabás, Janette PARRIS, Ruti SELA & Maayan AMIR, Selma SELMAN, Taryn SIMON, SOSTAR? csoport | group [2013–2014]
Kurátorok: FEIGL Fruzsina, KÁLMÁN Borbála, TIMÁR Katalin
Kiállítási koncepció: FEIGL Fruzsina, KÁLMÁN Borbála
A tárlathoz készült kisfüzet IDE KATTINTVA érhető el.
A kiállítás a Petőfi 200 Emlékév keretében valósult meg.
Kapcsolódó tartalmak
Előhívás microsite a kiállítás digitális kiterjesztése
Az Előhívás című kiállításhoz készült microsite-on bővebb információ található a kiállításon szereplő művészekről és a kiállítási koncepcióról is.
Virtuális túra az Előhívás/Emplotment című kiállításban
A csoportos nemzetközi kiállítás fókuszát a traumaforrások vizuális művészeti eszközrendszerekkel történő átdolgozása, performatív megjelenítése adja. A kiállítás azt vizsgálja, hogy az utóbbi két évtizedben hogyan változott meg a művész szerepe, milyen új megközelítési módok és szempontok merültek fel a traumafeldolgozás területén.
Kisfilm az Előhívás/Emplotment című kiállításhoz
A tárlathoz készült kisfilmben megszólalnak a kurátorok, Feigl Fruzsina, Kálmán Borbála és Timár Katalin.
A kiállítás vezérelvét a materiális, illetve perszonális értelemben vett traumaforrások vizuális művészeti eszközrendszerekkel történő átdolgozása, performatív megjelenítésének újszerű elemzése adja.
(Fel)színre visz – online tárlatvezetés és kerekasztal-beszélgetés az Előhívás/Emplotment kiállítás kapcsán 2023. február 13. 17.00–19.00
Az online esemény, mely egy rövid tárlatvezetésre és egy kerekasztal-beszélgetésre invitálja a résztvevőket, a 2022. augusztus végén bezárt Előhívás/Emplotment kiállítás utóhangjaként szeretné tovább vinni a kiállítás témájához kapcsolódó gondolkodást
ELMARAD | Tárlatvezetés angol nyelven az Előhívás című kiállításban 2022. augusztus 28. 17.00–18.00
A csoportos nemzetközi kiállítás fókuszában a traumaforrások vizuális művészeti eszközrendszerekkel történő átdolgozása, performatív megjelenítésének újszerű elemzése áll. A kurátorok azt vizsgálják, hogy az utóbbi két-három évtizedben hogyan változott meg a művész részvétele ezekben a folyamatokban, milyen új megközelítési módok és szempontok merültek fel, kerültek előtérbe.
ELMARAD | Tárlatvezetés az Előhívás című kiállításban 2022. augusztus 28. 16.00–17.00
A csoportos nemzetközi kiállítás fókuszában a traumaforrások vizuális művészeti eszközrendszerekkel történő átdolgozása, performatív megjelenítésének újszerű elemzése áll. A kurátorok azt vizsgálják, hogy az utóbbi két-három évtizedben hogyan változott meg a művész részvétele ezekben a folyamatokban, milyen új megközelítési módok és szempontok merültek fel, kerültek előtérbe.
Ludwig Lounge: Előhívás 2022. augusztus 27. 16.00–19.30
Az Előhívás című kiállítás záróprogramjaként az érdeklődők részt vehetnek Enyedi Ildikó filmrendező tárlatvezetésén, Jeanette Parris képzőművész előadásán és szakmai kerekasztal beszélgetésen is Dr. BORBÁNDI János, pszichoterapeuta; GADÓ Flóra, kurátor és SÁRAI Vanda - kurátor, műkritikus részvételével.
Tárlatvezetés angol nyelven az Előhívás című kiállításban 2022. augusztus 14. 17.00–18.00
A csoportos nemzetközi kiállítás fókuszában a traumaforrások vizuális művészeti eszközrendszerekkel történő átdolgozása, performatív megjelenítésének újszerű elemzése áll. A kurátorok azt vizsgálják, hogy az utóbbi két-három évtizedben hogyan változott meg a művész részvétele ezekben a folyamatokban, milyen új megközelítési módok és szempontok merültek fel, kerültek előtérbe.
Tárlatvezetés az Előhívás című kiállításban 2022. augusztus 14. 16.00–17.00
A csoportos nemzetközi kiállítás fókuszában a traumaforrások vizuális művészeti eszközrendszerekkel történő átdolgozása, performatív megjelenítésének újszerű elemzése áll. A kurátorok azt vizsgálják, hogy az utóbbi két-három évtizedben hogyan változott meg a művész részvétele ezekben a folyamatokban, milyen új megközelítési módok és szempontok merültek fel, kerültek előtérbe.
Tárlatvezetés angol nyelven az Előhívás című kiállításban 2022. július 31. 17.00–18.00
A csoportos nemzetközi kiállítás fókuszában a traumaforrások vizuális művészeti eszközrendszerekkel történő átdolgozása, performatív megjelenítésének újszerű elemzése áll. A kurátorok azt vizsgálják, hogy az utóbbi két-három évtizedben hogyan változott meg a művész részvétele ezekben a folyamatokban, milyen új megközelítési módok és szempontok merültek fel, kerültek előtérbe.
Tárlatvezetés az Előhívás című kiállításban 2022. július 31. 16.00–17.00
A csoportos nemzetközi kiállítás fókuszában a traumaforrások vizuális művészeti eszközrendszerekkel történő átdolgozása, performatív megjelenítésének újszerű elemzése áll. A kurátorok azt vizsgálják, hogy az utóbbi két-három évtizedben hogyan változott meg a művész részvétele ezekben a folyamatokban, milyen új megközelítési módok és szempontok merültek fel, kerültek előtérbe.
Tárlatvezetés angol nyelven az Előhívás című kiállításban 2022. július 17. 17.00–18.00
A csoportos nemzetközi kiállítás fókuszában a traumaforrások vizuális művészeti eszközrendszerekkel történő átdolgozása, performatív megjelenítésének újszerű elemzése áll. A kurátorok azt vizsgálják, hogy az utóbbi két-három évtizedben hogyan változott meg a művész részvétele ezekben a folyamatokban, milyen új megközelítési módok és szempontok merültek fel, kerültek előtérbe.
Tárlatvezetés az Előhívás című kiállításban 2022. július 17. 16.00–17.00
A csoportos nemzetközi kiállítás fókuszában a traumaforrások vizuális művészeti eszközrendszerekkel történő átdolgozása, performatív megjelenítésének újszerű elemzése áll. A kurátorok azt vizsgálják, hogy az utóbbi két-három évtizedben hogyan változott meg a művész részvétele ezekben a folyamatokban, milyen új megközelítési módok és szempontok merültek fel, kerültek előtérbe.
Tárlatvezetés az Előhívás című kiállításban 2022. július 3. 16.00–17.00
A csoportos nemzetközi kiállítás fókuszában a traumaforrások vizuális művészeti eszközrendszerekkel történő átdolgozása, performatív megjelenítésének újszerű elemzése áll. A kurátorok azt vizsgálják, hogy az utóbbi két-három évtizedben hogyan változott meg a művész részvétele ezekben a folyamatokban, milyen új megközelítési módok és szempontok merültek fel, kerültek előtérbe.
Vigyázat, művészet! – Kortárs szabadegyetem: Jan Elantkowski 2022. június 14. 18.00–19.30
A Vigyázat, Művészet! című Kortárs Szabadegyetem előadássorozatban időszaki kiállításainkhoz kapcsolódó témákat és a legfrissebb művészeti tendenciákat tágabb kontextusban ismerheti meg a közönség. Ez alkalommal Jan Elantkowski művészettörténész néhány olyan kortárs művet mutat be, amelyek középpontjában a traumák felidézése, előhívása áll.
Kurátori tárlatvezetés az Előhívás c. kíállításon 2022. május 28. 16.00–17.00
A csoportos nemzetközi kiállítás fókuszában a traumaforrások vizuális művészeti eszközrendszerekkel történő átdolgozása, performatív megjelenítésének újszerű elemzése áll. A kurátorok azt vizsgálják, hogy az utóbbi két-három évtizedben hogyan változott meg a művész részvétele ezekben a folyamatokban, milyen új megközelítési módok és szempontok merültek fel, kerültek előtérbe.
Beck Zoltán – Vecsei H. Miklós: Kártyajáték - Ludwig Special. Vendég: Grecsó Krisztián 2022. május 21. 18.00–19.30
Kártyajáték – Beck Zoltán és Vecsei H. Miklós közös, zenés-verses estje a Ludwig Lounge Special keretében. Vendég: Grecsó Krisztián
Előhívás - beszélgetéssel. Kulturális traumaforrások a kortárs művészetben 2022. május 18. 18.30–19.30
Az Előhívás című kiállítás kurátorai Pócsik Andrea kultúrakutatóval és Síklaki István szociálpszichológussal beszélgetnek a kortárs művészet eszközeiről a kulturális traumaforrások feldolgozásában, valamint arról, hogy az elmúlt három évtizedben hogyan változott a művészek szerepe ebben a folyamatban, hogyan befolyásolja tevékenységük a társadalmi változásokat.
Kiállításmegnyitó: Előhívás 2022. május 12. 18.00–19.30
A Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum tisztelettel meghívja Önt az ELŐHÍVÁS című kiállítás megnyitójára 2022. május 12-én, csütörtökön 18 órára.