Vajon véget érhet az internet?
2015 májusában kezdődött az egész, amikor a lemonde.fr egyik cikke felvetette a világháló összeomlásának lehetőségét. Noha a felvetés pusztán hipotézis, számos cikk jelent meg a témáról egy tudományos szimpóziumot követően, melyet a Royal Society of London rendezett az internet végének kérdéséről.
A hálózat e korai összeomlását előrevetítve, mielőtt még elérné „felnőttkorát” – 2023-ban a világháló a mai formájában még alig lesz több 25 évesnél –, megpróbálhatjuk elképzelni a háló végét és az azt követő világot. Vajon mi fogadna minket: élettelen szerverek és elektronikai hulladékok tengere? Digitális tartalmak nélküli monitorok tömege? Egy digitális sivatag? Vagy az egykori hálót imitáló gépek? Van-e lehetőség manuálisan újra létrehozni az internetet? Vagy csak pletykák és vallomások maradnának fenn arról, mi volt az internet? Netán kétségbeesett kutatás folyna az elveszett kapcsolat után?
Hogyan befolyásolná az anyagát és helyét vesztett hatalmi struktúrák dinamikáját, és milyen gazdasági és politikai hatása lenne annak, ha a hálózat lekapcsolna? És mit mondhatunk vagy tehetünk ilyen esetben? Hogyan lakjuk – vagy nem lakjuk – be azt a dimenziót, amely lényegében egy kölcsönvett tér és idő, egy olyan tér-idő, amelyet ezentúl meg kell osztanunk a digitális és a fizikai valóság között?
E reflexiók nyomvonalán haladva gyűjtöttük össze azokat a művészi munkákat, amelyek erre a felvetésre keresik a választ. Bár a kiállítás eredetileg québec-i művészek munkáiból állt, időközben – pályázat útján és a Ludwig Múzeum gyűjteményéből vett munkákkal – magyar művészek is csatlakoztak az eseményhez. A bemutatott anyag tovább bővült a C³ Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány korai webes munkáival és olyan svájci művészek alkotásaival, melyek szerepeltek a legutóbbi Mapping Festival The Dead Web kiállításán. A kiállítás tehát egy sajátos nézőpontból mutatja be a hálóról, illetve annak hiányáról alkotott elképzelésünket.
A Ludwig Múzeum gyűjteménye több mint 700 műalkotásból áll. Pályázati felhívás útján Nathalie Bachand és Kónya Béla Tamás kurátorok 5 magyar művész munkáját választották ki. A québec-i és a svájci kiállítás anyagát gazdagítják még a Ludwig Múzeum rangos gyűjteményéből és a C³ Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány kollekciójából válogatott munkák.
A The Dead Web – The End kiállítás először 2017-ben volt látható az Eastern Bloc (Montreal, Québec, Canada) művészeti központban. 2019-ben a Molior bemutatta a Mirage Festivalon (Lyon, Franciaország) és szerepelt a Mapping Festivalon (Genf, Svájc) is.
A kiállításon szereplő művek ebből az előfeltevésből kiindulva megkérdőjelezik az internethez való viszonyunkat, tágabb értelemben pedig a közösségi kapcsolat fogalmát, mint a világgal való érintkezést. A kiállítás az internet utáni világ bemutatásába igyekszik bevonni a közönséget. A Ludwig Múzeum partnere ebben az utópikus vállalkozásban a kanadai Molior médiaművészeti szervezet.
KURÁTOROK
Nathalie Bachand, Kónya Béla Tamás
KIÁLLÍTÓ MŰVÉSZEK
Julien BOILY, BORI Bálint, BEÖTHY Balázs, CSONTÓ Lajos, Romain & Simon de DIESBACH, EIKE, FORGÁCS Péter, GERHES Gábor, KOMORÓCZKY Tamás, Frédérique LALIBERTÉ, NAGY Kriszta, NÉMETH Hajnal, PÁL Zsuzsanna Rebeka, Roman ONDAK, Projet EVA (Etienne GRENIER & Simon LAROCHE), Dominique SIROIS & Baron Lanteigne, Société Réaliste, SUGÁR János, SZARKA Péter, SZEGEDY-MASZÁK Zoltán, Julie TREMBLE, Lukas TRUNIGER & Nicola L. HEIN, VÁRNAI Gyula, VÁRNAGY Tibor, ZICS Brigitta
A kiállítás a Ludwig Múzeum és a Molior közös szervezésében jött létre.
Támogatók: EMMI, MÜPA, Canada Council for the Arts, the Conseil des arts et des lettres du Québec, the gouvernement du Québec, ProHelvetia, Conseil des arts de Montréal, Les offices jeunesse internationaux du Québec, Goethe-Institut, Samsung
A Ludwig Múzeum együttműködő partnere a C3 – Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány
Kapcsolódó tartalmak
THE DEAD WEB – THE END | exhibition online
How will the at once dematerialized and delocalized dynamics of power structures be impacted in both their evident economic and inevitably political manifestations if the network is disconnected? But also, what can still be said or done in the meantime? How does one occupy—or not— what is essentially borrowed time and space, a space-time henceforth to be shared between digital and physical realities.
Kisfilm a The Dead Web – The End című kiállításhoz
Mi történne, ha egyszer csak összeomlana és megszűnne az internet? A Dead Web – The End című kiállítás arra tesz kísérletet, hogy ezt a világot elképzelje, a virtuális és fizikai valóság határán egyensúlyozva.
ELMARAD! Tárlatvezetés The Dead Web – The End című kiállításunkban 2020. április 26. 16.00–17.00
Hogyan befolyásolná az anyagát és helyét vesztett hatalmi struktúrák dinamikáját, és milyen gazdasági és politikai hatása lenne annak, ha az internet lekapcsolna? És mit mondhatunk vagy tehetünk ilyen esetben?
ELMARAD! Tárlatvezetés The Dead Web – The End című kiállításunkban 2020. április 5. 16.00–17.00
Hogyan befolyásolná az anyagát és helyét vesztett hatalmi struktúrák dinamikáját, és milyen gazdasági és politikai hatása lenne annak, ha az internet lekapcsolna? És mit mondhatunk vagy tehetünk ilyen esetben?
ELMARAD! Tárlatvezetés The Dead Web – The End című kiállításunkban 2020. március 22. 16.00–17.00
Tájékoztatjuk kedves látogatóinkat, hogy a koronavírus terjedésével összefüggésben a Ludwig Múzeum március 31-ig zárva tart. Ez alatt az időszak alatt a kiállítások nem látogathatók, a múzeum könyvtára és a shopja is zárva tart. A már korábban meghirdetett programok nem kerülnek megrendezésre, a megváltott jegyek később felhasználhatóak, vagy visszaválthatók.
Tárlatvezetés The Dead Web – The End című kiállításunkban 2020. március 8. 16.00–17.00
Hogyan befolyásolná az anyagát és helyét vesztett hatalmi struktúrák dinamikáját, és milyen gazdasági és politikai hatása lenne annak, ha az internet lekapcsolna? És mit mondhatunk vagy tehetünk ilyen esetben?
Ludwig Lounge – A világháló vége és az instaköltészet 2020. március 7. 16.00–18.30
A Könyves Magazin és a Ludwig Múzeum közös beszélgetés sorozata, a Ludwig Lounge a kiállításhoz kapcsolódva az instaköltészetet mutatja be. Vendégeink az 5mondatok instaoldal szerzői, Simon Márton és Tóth Réka Ágnes lesznek.
Tárlatvezetés The Dead Web – The End című kiállításunkban 2020. február 23. 16.00–17.00
Hogyan befolyásolná az anyagát és helyét vesztett hatalmi struktúrák dinamikáját, és milyen gazdasági és politikai hatása lenne annak, ha az internet lekapcsolna? És mit mondhatunk vagy tehetünk ilyen esetben?
Családi Délelőtt - Időkapszula 2020. február 22. 10.30–12.30
A THE DEAD WEB –THE END kiállításon Roman Ondak és Frédérique LALIBERTÉ egy-egy munkáját fogjuk megismerni, amelyek két különböző módot mutatnak arra, hogyan lehet értékeket megőrizni a képzőművészet eszközeit használva.
Integrált Családi Délelőtt - Időkapszula 2020. február 15. 10.30–12.30
Tartalmas és változatos programmal várja a családokat a Ludwig Múzeum aktuális kiállítása, ahol a gyerekek nemcsak a kortárs művészettel, hanem az alkotás örömével is megismerkedhetnek. Ez alkalommal a Családi Délelőtt a The Dead Web – The End című kiállításunkhoz kapcsolódik.
MAPS 2020: The Dead Web – The End 2020. február 13–14.
A Ludwig Múzeum 2020-ban egy kétnapos konferenciával ünnepli a Media Art Preservation projektet. A 2020. február 13–14. között megrendezésre kerülő konferencia folytatja a 2015-ben nemzetközi restaurátorok, művészettörténészek és szakértők bevonásával elkezdett, médiaművészet megőrzésére irányuló együttműködést.
Családi Délelőtt - Időkapszula 2020. február 8. 10.30–12.30
Tartalmas és változatos programmal várja a családokat a Ludwig Múzeum aktuális kiállítása, ahol a gyerekek nemcsak a kortárs művészettel, hanem az alkotás örömével is megismerkedhetnek. Ez alkalommal a Családi Délelőtt a The Dead Web – The End című kiállításunkhoz kapcsolódik.
Tárlatvezetés The Dead Web – The End című kiállításunkban 2020. február 2. 16.00–17.00
Hogyan befolyásolná az anyagát és helyét vesztett hatalmi struktúrák dinamikáját, és milyen gazdasági és politikai hatása lenne annak, ha az internet lekapcsolna? És mit mondhatunk vagy tehetünk ilyen esetben?
Családi Délelőtt - Időkapszula 2020. február 1. 10.30–12.30
A THE DEAD WEB –THE END kiállításon Roman Ondak és Frédérique LALIBERTÉ egy-egy munkáját fogjuk megismerni, amelyek két különböző módot mutatnak arra, hogyan lehet értékeket megőrizni a képzőművészet eszközeit használva.
Kiállításmegnyitó: The Dead Web – The End 2020. január 23. 18.00–19.00
A Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum tisztelettel meghívja Önt THE DEAD WEB – THE END című időszaki kiállításának megnyitójára.