The Dead Web - The end

2020. január 24. – április 26.
Mikor
2020. január 24. – április 26.

Vajon véget érhet az internet?

2015 májusában kezdődött az egész, amikor a lemonde.fr egyik cikke felvetette a világháló összeomlásának lehetőségét. Noha a felvetés pusztán hipotézis, számos cikk jelent meg a témáról egy tudományos szimpóziumot követően, melyet a Royal Society of London rendezett az internet végének kérdéséről.

A hálózat e korai összeomlását előrevetítve, mielőtt még elérné „felnőttkorát” – 2023-ban a világháló a mai formájában még alig lesz több 25 évesnél –, megpróbálhatjuk elképzelni a háló végét és az azt követő világot. Vajon mi fogadna minket: élettelen szerverek és elektronikai hulladékok tengere? Digitális tartalmak nélküli monitorok tömege? Egy digitális sivatag? Vagy az egykori hálót imitáló gépek? Van-e lehetőség manuálisan újra létrehozni az internetet? Vagy csak pletykák és vallomások maradnának fenn arról, mi volt az internet? Netán kétségbeesett kutatás folyna az elveszett kapcsolat után?

Hogyan befolyásolná az anyagát és helyét vesztett hatalmi struktúrák dinamikáját, és milyen gazdasági és politikai hatása lenne annak, ha a hálózat lekapcsolna? És mit mondhatunk vagy tehetünk ilyen esetben? Hogyan lakjuk – vagy nem lakjuk – be azt a dimenziót, amely lényegében egy kölcsönvett tér és idő, egy olyan tér-idő, amelyet ezentúl meg kell osztanunk a digitális és a fizikai valóság között?

E reflexiók nyomvonalán haladva gyűjtöttük össze azokat a művészi munkákat, amelyek erre a felvetésre keresik a választ. Bár a kiállítás eredetileg québec-i művészek munkáiból állt, időközben – pályázat útján és a Ludwig Múzeum gyűjteményéből vett munkákkal – magyar művészek is csatlakoztak az eseményhez. A bemutatott anyag tovább bővült a C³ Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány korai webes munkáival és olyan svájci művészek alkotásaival, melyek szerepeltek a legutóbbi Mapping Festival The Dead Web kiállításán. A kiállítás tehát egy sajátos nézőpontból mutatja be a hálóról, illetve annak hiányáról alkotott elképzelésünket.

A Ludwig Múzeum gyűjteménye több mint 700 műalkotásból áll. Pályázati felhívás útján Nathalie Bachand és Kónya Béla Tamás kurátorok 5 magyar művész munkáját választották ki. A québec-i és a svájci kiállítás anyagát gazdagítják még a Ludwig Múzeum rangos gyűjteményéből és a C³ Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány kollekciójából válogatott munkák.

The Dead Web – The End kiállítás először 2017-ben volt látható az Eastern Bloc (Montreal, Québec, Canada) művészeti központban. 2019-ben a Molior bemutatta a Mirage Festivalon (Lyon, Franciaország) és szerepelt a Mapping Festivalon (Genf, Svájc) is.

A kiállításon szereplő művek ebből az előfeltevésből kiindulva megkérdőjelezik az internethez való viszonyunkat, tágabb értelemben pedig a közösségi kapcsolat fogalmát, mint a világgal való érintkezést. A kiállítás az internet utáni világ bemutatásába igyekszik bevonni a közönséget. A Ludwig Múzeum partnere ebben az utópikus vállalkozásban a kanadai Molior médiaművészeti szervezet.

 

KURÁTOROK

Nathalie Bachand, Kónya Béla Tamás

 

KIÁLLÍTÓ MŰVÉSZEK

Julien BOILY, BORI Bálint, BEÖTHY Balázs, CSONTÓ Lajos, Romain & Simon de DIESBACH, EIKE, FORGÁCS Péter, GERHES Gábor, KOMORÓCZKY Tamás, Frédérique LALIBERTÉ, NAGY Kriszta, NÉMETH Hajnal, PÁL Zsuzsanna Rebeka, Roman ONDAK, Projet EVA (Etienne GRENIER & Simon LAROCHE), Dominique SIROIS & Baron Lanteigne, Société Réaliste, SUGÁR János, SZARKA Péter, SZEGEDY-MASZÁK Zoltán, Julie TREMBLE, Lukas TRUNIGER & Nicola L. HEIN, VÁRNAI Gyula, VÁRNAGY Tibor, ZICS Brigitta

 

 

 

partnerek és támogatók

A kiállítás a Ludwig Múzeum és a Molior közös szervezésében jött létre. 

Támogatók: EMMI, MÜPA, Canada Council for the Arts, the Conseil des arts et des lettres du Québec, the gouvernement du Québec, ProHelvetia, Conseil des arts de Montréal, Les offices jeunesse internationaux du Québec, Goethe-Institut, Samsung 

A Ludwig Múzeum együttműködő partnere a C3 – Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány