Wolf Vostell a német happening, Fluxus és videóművészet úttörője, aki műveit az ötvenes évek végétől az ún. „dekollázs” jegyében hozta létre. A „Dé-coll/age” Vostell felfogásában egy olyan átfogó művészi koncepciót jelent, melynek jegyében a művész radikális beavatkozást végez az anyagon vagy a környezetén – felszakítás, eltörlés, megzavarás, rombolás stb. –, így a szokásos rutinok és elavult értékek lebontása révén művészete képes társadalomkritikai, politikai erővé válni. Az Autóbalesetben Vostell két jelenetet ütköztet egymással. A kép egészét betöltő, vászonra nagyított fotó egy közúti baleset helyszínét ábrázolja, az előtérben egy összeroncsolódott gépkocsival, benne holttestekkel. Balra egy intézkedő rendőrt látunk, a háttérben pedig szemlélődő, esernyőt tartó járókelőket, szemtanúkat. A jelenet legvéresebb részét – az autóroncsot és a halottakat – Vostell egy másik fotóval nyomtatja felül, amely egyenruhás, rohamsisakos amerikai katonákról és egymás mellett sorakozó bakancsokról készült, feltehetően a vietnami háborúban. Az egymásra montírozott képeket élénk, „popos” színekkel (rózsaszín, narancssárga, piros, kék) egészíti ki, a kép felső részén a vásznat átszakítva pedig hosszú, vörös műhajat illeszt a résbe, amely a kiömlő vér képzetét kelti. A hétköznapi katasztrófa és a háború képeinek egybemosásával, a fogyasztói társadalom szimbólumainak és a halál, a destrukció képeinek ütköztetésével Vostell e művében is a társadalom lelkiismeretét szólítja meg, rámutatva a kortárs történelem erőszakosságára és az emberi létezés abszurditására.
Szipőcs Krisztina