A Ludwig Múzeum 1991-es és a Kortárs Művészeti Múzeum 1996-os nyitókiállítása óta első alkalommal kerül a múzeum gyűjteménye a figyelem fókuszába. A gyűjtemény magja a Ludwig házaspár 1989-es, hetven művet számláló adománya, melyet két évvel később egy kilencvenöt darabból álló letéttel bővítettek ki. Ezzel a felbecsülhetetlen értékű és jelentőségű gesztussal elérhető közelségbe kerültek a huszadik század második felének addig csak reprodukciókról ismert művészeti teljesítményei, betöltve azt az űrt, amelyet ezeknek referenciáknak a hiánya okozott a művészettörténeti és művészeti képzésben. A 2005-ben megnyílt, Néray Katalin által rendezett harmadik emeleti állandó kiállítást lényegében változatlanul hagyva, kisebb kiegészítésekkel nyújtunk művészettörténeti áttekintést a hatvanas évektől a kilencvenes évekig a nemzetközi és magyar művészeti tendenciákról. A képzeletbeli sort két késői, jelentős Picasso-festmény kezdi, melynek kvalitásaira a nyolcvanas évek új, expresszív festészete irányította rá a figyelmet. A hatvanas évektől Európa legnagyobb pop-art gyűjteményét létrehozó Ludwig házaspár jóvoltából amerikai és angol művészek emblematikus művei (Warhol, Lichtenstein, Oldenburg stb.), valamint a fotórealizmus néhány kiemelkedő darabja (Close, Morley) került Budapestre. Ezzel párhuzamosan mutatjuk be a hatvanas évek progresszív magyar festészetének néhány fontos darabját (Keserü, Bak, Nádler). Az európai tendenciákat is felvillantjuk egy-egy jellemző művön keresztül (Tinguely, Appel, Hantai). A társadalmi-politikai tematikájú alkotások sorát a német Vostell és Richter művei kezdik, és a rendszerváltás előtti kelet-európai munkák (Gulyás, Pinczehelyi, illetve Lejderman, Nazarenko stb.) folytatják. A hetvenes–nyolcvanas évek konceptuális törekvései, a Fluxus, a performansz és a body art egyes példái az utóbbi évek vásárlásainak köszönhetően (Rainer és Beuys mellett Erdély, Lakner, Maurer, Hajas és mások művei) újonnan láthatók. Végül a nyolcvanas évek újfestészetét mutatjuk be A. R. Penck, Baselitz, illetve Birkás, Fehér, Kelemen, Bak és mások képeivel.
Kedves Látogatóink! Felhívjuk szíves figyelmüket, hogy a Ludwig Múzeum kiállítótereiben a műtárgyak védelme fokozott klimatizálást igényel. Köszönjük megértésüket, és az esetleges kellemetlenségekért elnézést kérünk.
Kapcsolódó tartalmak
Családi Délelőtt: Feltalálók kora 2010. április 24. 0.00–00.00
A Ludwig Múzeum harmadik emeleti állandó kiállításához kapcsolódó foglalkozás.
Családi Délelőtt a gyűjteményi kiállításban 2010. január 30. 0.00–00.00
A gyerekek játékosan, az alkotás örömén keresztül ismerkedhetnek a kortárs művészettel a Ludwig Múzeum gyűjteményi kiállításában.
Félkör - Pinczehelyi Sándor: Az utcakő a proletariátus fegyvere, 1974-88 2008. június 28. 0.00–00.00
A hónap műtárgya 2008. júniusban: Pinczehelyi Sándor: Az utcakő a proletariátus fegyvere, 1974-88
Félkör - Pinczehelyi Sándor: Az utcakő a proletariátus fegyvere, 1974-88 2008. június 26. 0.00–00.00
A hónap műtárgya 2008. júniusban: Pinczehelyi Sándor: Az utcakő a proletariátus fegyvere, 1974-88
Félkör - Pinczehelyi Sándor: Az utcakő a proletariátus fegyvere, 1974-88 2008. június 5. 0.00–00.00
A hónap műtárgya 2008. júniusban: Pinczehelyi Sándor: Az utcakő a proletariátus fegyvere, 1974-88
Félkör - Erdély Miklós: Hadititok, 1984 2008. május 1. 0.00–00.00
A hónap műtárgya 2008. májusban: Erdély Miklós: Hadititok, 1984
Félkör - Nádler István: Erőszak, 1968 2008. április 3. 0.00–00.00
A hónap műtárgya 2008. áprilisban Nádler István: Erőszak, 1968
Pal Bernstein tánc improvizációja 2008. március 29. 0.00–00.00
Pal Bernstein a nemzetközi hírű színházi előadóművész és mesteroktató New York, San Franciscó, Brüsszel, Amszterdam és London után a lumúban lép fel
Félkör - Körösényi Tamás: Tájhangok 15 -17, 1991 2008. március 6. 0.00–00.00
A hónap műtárgya 2008. márciusban: Körösényi Tamás: Tájhangok 15-17, 1991
Félkör - Pablo Picasso: Matador és meztelen nő, 1970 2007. december 13. 0.00–00.00
Színek a vásznon. Az egyes művészek sajátos színhasználata mellett megvizsgáljuk a műveken megjelenő színek jelentéstanát is, valamint a színek egymáshoz való viszonyait, a különböző színkontrasztokat. A hónap műtárgya: Pablo Picasso: Matador és meztelen nő, 1970
Félkör - David Hockney: Ellenfény francia stílusban (1974) 2007. november 22. 0.00–00.00
Olyan alapvető kérdésekre keressük a választ, mint például: Uralkodik-e rend azokon a képeken, melyek látszólag mást sem akarnak, mint felforgatni a rendet? Milyen komponálási módszereket használnak a kortárs művészek? Van-e különbség a figuratív és a nonfiguratív képek kompozíciós szabályai közö
Sigmar Polke-festménnyel bővül a Ludwig Múzeum gyűjteménye 2005. szeptember 13. 18.00–19.00
Egy nagyértéku Sigmar Polke-festményt adományoz a budapesti Ludwig Múzeumnak Prof. Dr. Irene Ludwig.