Antes Horst: A festő (1968)

akril (Aquatec), vászon
Az aacheni Peter und Irene Ludwig Stiftung letétje

Horst Antes nevéhez fűződik az ötvenes–hatvanas évek német új figuratív festészetének elindulása. Legismertebb motívuma, szobrainak és festményeinek fő témája a „Kopffüßler”(lábas fej). A „lábas fejnek” nincsen nyaka, mellkasa és hasa; a fej és a lábak egymásnak közvetlen folytatásai. A festő című kép értelmezésének több rétege van: a kilyukasztott tenyerű „lábas fej” és fekete kálváriakeresztje, valamint a torzó figura és az emberarcú, vázlatszerűen megjelenített galamb együttesen a művészt mint megváltót jeleníti meg. A fej, a kéz és a láb túlméretezettsége szimbolikusan hirdeti a szellem autonómiáját, valamint a tevékeny alkotó megváltói feladatát a világban. A felelős művész valójában harcos, profilja sisakká alakul, szeme az isteni harmadik szem leképezése, mellyel tisztábban látja a világot, mint más földi halandó. A festő köteles meglátásait közölni, mivel ő a béke, a megújulás, a Szentlélek szakrális szimbólumának, a galambnak testi-lelki hordozója, földi képviselője. Antes A festő című képével a Dürertől Picassóig tartó nagy ars poeticák sorában rangos helyet foglal el.