Horst Antes nevéhez fűződik az ötvenes–hatvanas évek német új figuratív festészetének elindulása. Legismertebb motívuma, szobrainak és festményeinek fő témája a „Kopffüßler”(lábas fej). A „lábas fejnek” nincsen nyaka, mellkasa és hasa; a fej és a lábak egymásnak közvetlen folytatásai. A festő című kép értelmezésének több rétege van: a kilyukasztott tenyerű „lábas fej” és fekete kálváriakeresztje, valamint a torzó figura és az emberarcú, vázlatszerűen megjelenített galamb együttesen a művészt mint megváltót jeleníti meg. A fej, a kéz és a láb túlméretezettsége szimbolikusan hirdeti a szellem autonómiáját, valamint a tevékeny alkotó megváltói feladatát a világban. A felelős művész valójában harcos, profilja sisakká alakul, szeme az isteni harmadik szem leképezése, mellyel tisztábban látja a világot, mint más földi halandó. A festő köteles meglátásait közölni, mivel ő a béke, a megújulás, a Szentlélek szakrális szimbólumának, a galambnak testi-lelki hordozója, földi képviselője. Antes A festő című képével a Dürertől Picassóig tartó nagy ars poeticák sorában rangos helyet foglal el.