WARHOL a pop-art megteremtője, reklámgrafikusból lett „sztár-képzőművész”. Tevékenysége a képzőművészeten túl a reklámgrafika, az underground zene és a kísérleti film területén is maradandó. Első festményei az amerikai fogyasztói és tömegkultúrát szimbolizáló újságcikk-illusztrációk, csomagolóanyagok, hirdetések után készültek, de ezeket felhasználva készített szitanyomatokat is. Reklámgrafikusi munkája során ismerte meg a szitázás ipari eljárását, melynek segítségével megszüntette a műtárgy egyediségének és a művész kéznyomának évszázados jelentőségét. A gyűjteményünkben lévő Single Elvis című mű előzménye az 1962-es Vörös Elvis, ahol egy sajtófotót szitázott több sorban vörös alapra. 1963-ban ismét elővette a témát, a Flaming Star című western forgatásán készült standfotót használva. Az első sorozatban az életnagyságúnál nagyobb, szürke árnyalatos figura egy sötét, téglalap alakú mezőben jelenik meg, szürke tónusú mező választja el az ezüst háttértől, így erősítve a kép-a-képben hatást. A második sorozat ezután készült a Ferus Galéria kiállítására. Itt ezüst spray-vel fújta le a vásznat, majd erre szitázta a figurát. Warhol a képen a vadnyugat és a rock and roll mítoszát dolgozta fel Elvist, az amerikai tömegkultúra alakját ábrázolva, így hangsúlyozta a tömegmédia kulturális értékeket átformáló hatását.
Ü.K.