Az eredetileg építész végzettségű Gáyor Tibor a hatvanas évek óta folytat képzőművészeti tevékenységet. Teljes életműve néhány alapprobléma köré szerveződik, a világ struktúráját, szerkezeti szabályszerűségeit igyekszik felmutatni. A Q 8/8 Spirális demontázs című sorozat egy négyzet centrális lebontását, majd újraépítését dokumentálja. Gáyor a szürke alapra helyezett fehér négyzet oldalain spirálisan haladva a kiindulási négyzet egyre nagyobb részét választja le, majd a leválasztott – de le nem vágott – vászoncsíkot 180º-ban meghajtva visszahelyezi az alapra. A kezdetben statikus, szimmetrikus négyzetforma ezáltal egyre dinamikusabbá, bonyolultabbá és aszimmetrikussá válik, területe látszólag növekszik. A sorozat közepe táján a fenti folyamat látszólag megfordul: a forma újra egyre zártabb és statikusabb lesz, s megint közelít a négyzethez. A sorozat záróeleme egy négyzet, formailag tehát a kiindulási elemmel megegyező alakzat. A művet létrehozó cselekménysort rekonstruálva azonban látjuk, hogy ez a négyzet nem az eredeti négyzet, hanem annak hátoldala, s a tizenhat lépés során egy 180º-os fordulat történt, a sík önmaga köré csavarodott. A mű emellett kétféle értelmezést tesz lehetővé: felfogható egyrészt síkbeli, nem ábrázoló alkotásként, másrészt a hajtások során kialakuló szögek, illetve a háttérként is értelmezhető szürke alap a mélység, a tér és a tömeg illúzióját keltik a szemlélőben. Az egymást kizáró, ám mégis egyszerre jelen lévő olvasási módok feszültséget hoznak létre a sorozaton belül, és megkérdőjelezik látványértelmező mechanizmusainkat, képolvasási szokásainkat.
Készman József