A matador és meztelen nő című festmény két, az egész életművön átívelő tematikába illeszkedik: az egyik a bikaviadal, a másik a férfi-női viszony. A kései műveken a nő legtöbbször ruhátlanul, a férfi pedig különféle szerepeket játszva, nemegyszer voeyur-szerepben jelenik meg, mely a művésznek a szexualitáshoz fűződő megváltozott viszonyát is tükrözi. A két évvel korábbi „Suite 347” grafikai sorozatban számos olyan jelenetet találunk, amely leplezetlenül ábrázolja a kitárulkozó női test, valamint az azt szemlélő férfi kettősét. A férfiak kezében tartott eszközök, a kard és az ecset egyértelmű fallikus jelképek, de Picassónál szexuális töltéssel bír maga a női testet fürkésző férfitekintet is. E festmény főhőse a spanyol tradíciókra utaló, a férfi-princípiumot és a szexuális potenciát megtestesítő, magabiztos „matador”, akit a művész díszes, színes öltözékben, narancsvörös kendőben, alteste előtt tartott karddal ábrázol. Míg a kép többi variációján a „torero” egyedül látható, itt egy feketehajú, termékeny szépség fordul a férfi felé, kinek vonásai a művész feleségét, Jacqueline-t idézik. SZ.K.