Malcolm Morley a hatvanas években kezd el fotórealista képeket készíteni. Hadihajókat, luxustengerjárókat, kabinokat, a gondtalan utazóközönséget „ábrázoló” képeit turistáknak szánt brosúrákból, képeslapokról kölcsönözte, s bár témái később bővültek, mindig megmaradt a reklámok álomvilágának ábrázolásánál. A Lóversenypálya (Dél-Afrika) című festménye pályafutásának egyik emblematikus darabja: egyrészt fotórealista festészetének csúcsa, másrész szakítást is jelent a fotórealizmussal. Morley egy dél-afrikai utazási ügynökség poszterét festi át változtatás nélkül a vászonra. A csábító úticél, Dél-Afrika és a lóversenypálya mint a gazdag fehér ember szórakozásának színhelye – e kettő együtt az apartheid-rendszert szimbolizálja. A gyönyörűen kivitelezett festmény mintegy semlegesíti a mögöttes politikai kontextust. Morley a mű befejezése után látott egy filmet egy baloldali politikus meggyilkolásáról, amit a rendőrség és a katonaság együttes erővel igyekezett eltussolni (Costa Gavras: Z, avagy egy politikai gyilkosság anatómiája). Az utólag felvázolt óriási X jellel Morley „áthúzza”, érvényteleníti a fotórealizmust és az ábrázolt valóságot, az apartheidet.
Üveges Krisztina