Szemjon Fajbiszovics A harmadik már fölösleges (Az italbolt előtt sorozatból) című festménye fotórealista stílusban készült. Fajbiszovics hitvallása, hogy a valóságnál nincs érdekesebb. A valóság objektív bemutatása számára nemcsak esztétikai, hanem morális kérdés is. Témája a mindennapi élet; nagyfokú szociális érzékenységgel mutatja be a hétköznapok árnyasabb oldalait is, például a vodkáért hosszú sorokban álló embereket vagy a túlzsúfolt buszokat. A harmadik már fölösleges című festménye egy sorozat tagja. A mű a Szovjetunió különleges periódusában, a glasznoszty, a politikai és kulturális konszolidáció időszakában készült. Mégsem a nyitás optimista hangulatát tükrözi, inkább pellengérre állítja a haláltusáját vívó Szovjetunió szomorú szociális helyzetét, ahol az alkoholizmus az egész társadalmat érintő, alapvető probléma. A kép sárgás tónusa Fajbiszovics szinte minden korabeli művére jellemző, az olcsó szovjet fotópapír sárga tónusát imitálva fokozza a fényképszerű, dokumentarista hatást. A művész így alkalmazza az amerikai fotó- vagy hiperrealizmust saját céljára, ami két fő összetevőből áll: egyrészt a valóság bemutatása, másrészt a látás optikai és pszichológiai jellegzetességeinek vizsgálata foglalkoztatja, ami később meghatározóvá válik munkásságában.