Deskur Marta: Hajmosás (1999)

duratrans, plexi, világítódoboz
Múzeumi vásárlás, 2001

Marta Deskur Krakkóban született, a krakkói Képzőművészeti Akadémia, majd a nyolcvanas években az Aix-en-Provence-i École des beaux-art hallgatója volt. Karrierjét absztrakt festőként kezdte, majd a kilencvenes években a fotózás és a videóművészet felé fordult. A kilencvenes évek közepétől több fotósorozatot és videót készített gyerekekről, majd egy nagy sorozattá fejlesztette a család témáját. A fotókon és videókon látható személyek Deskur családtagjai és barátai, akiket egy fiktív családfába rendezett. A fehér, semleges háttér elé helyezett figurák elszakadnak a jelen kontextusától, így a pózok, a gesztusok, a testbeszéd és az emberek közötti kapcsolatok válnak hangsúlyossá. A művész képein mindennapi helyzeteket és egyszerű tevékenységeket mutat be, melyek többek között bibliai jelenetekre, illetve ezek ikonográfiájára utalnak (Vizitáció, Háromkirályok, Utolsó vacsora, Lábmosás stb.). Míg a mű párdarabja Krisztus és Mária Magdolna történetét idézi fel (Mária Magdolna könnyeivel áztatta, majd hajával törölte meg Krisztus lábát), a Hajmosásban megfordulnak a szerepek: a csak combtól lefelé látható férfi csorgat vizet a lábainál térdelő, lehajtott fejű nő hajára, ill. nyakára. A jelenet a kölcsönös gondoskodás és a megalázkodás, a bűnbánat asszociációit egyaránt felkeltheti a nézőben a kevés, enigmatikus, de erőteljes képi elem kombinációjával, miközben felvetődhetnek a modern családdal, a szerepekkel és hatalmi viszonyokkal kapcsolatos kérdések is.

Szipőcs Krisztina