Szabadegyetem

Szabadegyetem sorozataink a 20. századi és a kortárs képzőművészethez illetve a kiállításainkhoz kapcsolódnak.

Az egyes előadások jellemzően 90 percesek.

AKTUÁLIS PROGRAM:

Előadássorozat a "Mentés másként…" – Mi marad az újmédia-művészetből? c. kiállításhoz kapcsolódóan

Helyszín: I. emeleti előadóterem (Auditórium)

2017. február 28., kedd, 17 óra Peternák Miklós, Sugár János

Peternák Miklós
404 és akiknek nem kell
A Ludwig Múzeum kiállításának a címe egy olyan, számítógépnek adott utasításra utal, amelyet akkor használunk, amikor egy adott digitális információhalmazt valószínűleg át kívánunk alakítani, de nem akarunk megszabadulni az eredeti verziótól sem. De mit jelenthet az alcíme?
 
Sugár János
Dekonstruált kontextusok
A művészetfogalom alapja, hogy bizonyos értékesnek vélt tárgyakat megőrzünk, amelyek így túlélik a saját, eredeti kontextusukat. Ezek közül sok a jövővel konfrontálódva érdektelenné válik, viszont rengeteg olyan akad, amely újabb és újabb korok újabb és újabb kontextusaiban is tud értelmeződni. Ez tekinthető egyfajta művészetdefiníciónak is. Ezért minden kontextuson túli megőrzés egyben önkéntelen dekonstruálás. Ez a médiaművészetben olyan erős realitás, hogy tekinthetjük a lényegnek is: kényszerű újrainterpretálásra alkotott művek.

2017. március 7., kedd, 17 óra – Szegedy-Maszák Zoltán, Kántor Ágnes

Szegedy-Maszák Zoltán
Számítógépes művek a világhálón és a kiállítóteremben
Médiaművészeti alkotásokat gyakran mutatnak be olyan környezetben, amely a mű készítésekor még teljesen ismeretlen volt. Előadásomban igyekszem bemutatni a számítógépes műalkotások állapotváltozásait, azt a folyamatot, amely mára alapvető kortárs művészeti gyakorlattá vált: a művek sorozatos újraalkotásának, újraértelmezésének folyamatát.

Kántor Ágnes
A digitalizált képterek perspektívaváltása
A modernkori művészet története a paradigmaváltások története. Gondolataink és ítéleteink a különféle izmusok szándékainak ismeretében fogalmazódnak meg bennünk, befogadókban. De mi történik a művek befogadásakor a gondolatok és ítéletek alapjául szolgáló testi reakciókkal, tekintetünkkel? És mi történik a művel, ha digitalizáljuk?

2017. március 14., kedd, 17 óra – Lengyel András, Pintér Gábor

Lengyel András
Az azonnal oldódó médiák
A médium az a személy, aki a spiritiszta szeánszon a szellemvilág és a földi létezők között közvetít.
A vér az anyagcsere közvetítő anyaga. A nyomódúc a rézkarc közvetítő artefaktuma.
A komputer adathalmazokban tárol és közvetít üzeneteket.
Mindegy, hogy festékes ujjlenyomat, olajfestmény, digitális nyomat vagy képfájl, nem eldobni, művészet lesz belőle!

Pintér Gábor
A médiaművészet öregedési folyamatai és megőrzés lehetőségei, illetve a  filmfelújítás etikája
Az előadás a Magyar Filmlabor több évtizedes tapasztalatai alapján vizsgálja a filmfelújítást elsősorban mint etikai kérdést, azonosítva a médiaművészettel kapcsolatos felújítási eljárásokat, érintve az eredeti állapot rekonstruálhatóságának kérdését, a felújítás és a megóvás közti különbséget. Esettanulmányokon (Manaki fivérek hagyatéka, Kertész Mihály: A tolonc, Ludas Matyi, Ikarie XB1, Takovy je Zivot c. filmek felújítása) keresztül bemutatja a felmerülő konkrét etikai kérdéseket, továbbá kitér a világ vezető stúdióinak kialakulóban lévő filmfelújítási kézjegyeire, a terjesztés és a sokszorosítás problémáira, illetve a hosszú távú megőrzés gyakorlati lépéseire.