A filmösszeállítás szándéka szerint azt a hiányérzetet kívánja erősíteni, melyet a "Beat nemzedékiség" mint kulturális forma beteljesít a hazai kultúraértelmezésekben. Ahogyan a generáció magyar képviselői nem úton, hanem inkább útban voltak, úgy a filmek is inkább csak közelítések, mint célzott érkezések.
A programsorozat mai filmjei:
In memoriam Hajnóczy Péter (1981,15', rendező: Mátis Lilla)
A film a Hajnóczy halálát követő néhány napban az író szobájáról készült "dokumentum".
A film elején a költő, Petri György hangját halljuk: Hajnóczy Péter egyik írásából, az Embólia kisasszonyból olvas föl.
A film a kelet európai "vert nemzedékiség" szakrális képe.
Úton (1981, 80', rendező: Szorgent Sándor)
A "csövesség", ez a hippimozgalomból táplálkozó - nem punk(!) - magyar specifikum, betöltötte azt a teret, amit a Beat nemzedékiség nem tudott kijárni magának Magyarországon. Hogyan töltötte be? Erről tudósít Szorgent Sándor egyedülálló alkotása.
Részlet Szorgent Sándor Úton című filmjéből
Részlet Mátis Lilla In memoriam Hajnóczy Péter című filmjéből
Kapcsolódó tartalom
Beat-nemzedék / Allen Ginsberg 2013. november 9. – 2014. január 19.
Az Allen Ginsberg munkássága és személyisége köré épített virtuális, multimédiás kiállítás (kurátor: Jean-Jacques Lebel) betekintést nyújt a beat-nemzedék legendás történetébe, amely az 1940-es években vette kezdetét New Yorkban és San Franciscóban, és amely aztán különféle formában futótűzként t