A Múzeumok Éjszakája keretében:
MARIE CHOUINARD
Marie Chouinard 1978-ban mutatta be első munkáját, a Crystallization-t, amely azonnal megalapozta nemzetközi hírnevét, mint kivételes eredetiséget képviselő előadóművész. Saját társulatát 12 év egyéni előadói és koreográfusi munka után 1990-ben alapította meg.
Marie Chouinard a világ számos pontját bejárta, élt New Yorkban, Berlinben, Balin és Nepálban is. Utazásai, kíváncsisága, szerteágazó tanulmányai és kivételes képessége - amivel értelmezi a különböző technikákat - lehetővé teszi számára, hogy az emberi testet többféle módon szemlélje. Eddig összesen több mint 50 önálló és csoportos munkát tudhat maga mögött. Előadásai hűen tükrözik a koreográfus sajátos szemléletét, amivel minden új darabhoz és a köré épített világhoz közelít, miszerint számára a tánc szent művészet, a test pedig ennek eszköze.
Marie Chouinard eszköztárában, az elemek úgy reagálnak egymásra, mint egy klasszikus rendszerben, miközben a művésznő egységesíti a különböző kultúrák testre, mint végtelen intelligenciára vonatkozó értelmezéseit. Művészetének kifejező eszközei a táncosok fiziológiai testfelépítése, valamint az emberi test ösztönös és alapvető indulatai. Koreográfiáiban ezen elemek egymáshoz fűződő kapcsolatából építkezik. Mint jelentéshordozó, minden mozdulat egy testben gyökerező szándék „fonémájává” válik, visszatükrözve a táncos lelkét, amely megbújik a szervekben, a sejtekben és az energiamezőkben. Marie Chouinard és alkotótársai olyan koreográfiákat alkotnak, amelyek erőteljes és izzó mozdulatain keresztül kibontakozik az ősi fény, a kódolt hangok és a változatos formák világa, és amiben az emberi testet, mint az élet közvetítő közegét használják.
IN MUSEUM
(szólóperformansz 3 órában)
Marie Chouinard In Museum címet viselő előadásának premierje 2012. augusztus 31-én volt a québeci Baie-Saint-Paul Kortárs Művészeti Múzeumban. Serge Murphy, kurátorként neves művészeket kért fel, köztük Marie Chouinard-t, hogy segítsenek feltárni a tökéletes egyszerűség fogalmát. A felkérés mottója és témája Arthur Rimbaud egyik versének sora, a “fixer les vertiges”(„Szédületeket rögzítettem”) volt. Marie Chouinard szólóperformansza a múzeumi kiállítótérben valósult meg.
Az előadás egy teremben kap helyet, amin keresztül szabadon járhat a tömeg. A látogatók, egy kijelölt helyen találkozhatnak a művésszel, ahol feltehetnek egy kérdést, kérhetnek egy táncot, legyen az általános vagy akár személyes vonatkozású. Az előadás a Delphoi jósdát juttathatja eszünkbe, amelyben a művész Püthia, a jósnő szerepét tölti be. Ez az ókori görög alak megváltozott tudatállapotban egy olyan nyelven adta át jóslatait, amelyet csak a templom papjai tudtak értelmezni.
A performansz során Marie Chouinard hasonlóan cselekszik. Minden - a művész és a látogatója közötti - interakció személyre szabott választ eredményez egy káprázó spontaneitással végrehajtott tánc formájában. Az egymást követő vendégek meghallgatása között a táncosnő időt szán rá, hogy újra összpontosítson, mielőtt egyedi mozdulatsoraiban megtestesítené a következő látogató vágyait és belső világát.
Püthia történetét és a jövendőmondás tudományát talán homály fedi, de Apollón temploma jósnőinek üzenete a mai napig igaznak bizonyul: „Ismerd meg önmagadat, és tudni fogod a sorsodat.”
Alkotó és előadó: Marie Chouinard
Jelmez és színpadi kellékek: Marie Chouinard - Kisegítő (jelmez): Jacinthe Loranger
Rendező: Caroline Nadeau
Fotók: Sylvie-Ann Paré
Támogató:
A program érvényes Múzeumok Éjszakája belépőjeggyel látogatható.