A kötetet bemutatja: Mélyi József
"A rendszerváltozás óta eltelt időszak, a közelmúlt hazai és kelet-európai művészeti folyamataival számot vetni nem mindennapi feladat, hiszen nincs meg hozzá a megnyugtató történeti távlat, amely az idő multával szerkezetet ad az eseményeknek, összefüggésbe helyezi a különböző jelenségeket. A szóba kerülő személyek is zömmel köztünk vannak, a személyes érintettségek és érzékenységek finom hálózata ezért rendkívüli körültekintést igényel.
Mégis nincs érdekfeszítőbb művészettörténeti feladat annál, mint amikor valaki előremerészkedik, és mások által járatlan terepre ér, újszerű gondolatokra és felvetésekre nyitottan, a kanonizálatlan értékekre érzékenyen lát munkához.
András Edit elméleti és kritikai tevékenysége az utóbbi években a felbomlott keleti blokk poszt-szocialista művészetére fókuszált. Írásai a változások természetrajzát adják, a változás különböző aspektusait járják körül. Ezekből a „nézőpont-szeletekből” összeállítható a teljes panoráma.
Ahhoz, hogy a hazai, és általában a poszt-szocialista országok művészete élő nemzetközi közegre találjon, a művészeknek és a kritikusoknak, művészettörténészeknek is egyszerre kétfelé kell figyelniük: „kifelé”, a globális színtéren zajló folyamatokra, és „befelé”, a lokális szcéna jelenségeire. András Edit írásainak jellemzője, hogy bennük e folytonos és következetes „kétfelé figyelés” eredményei érhetők tetten. Ezen a horizonton megférnek egymással a különböző nézőpontok és kontextusok, melyek nincsenek „kijátszva” egymás ellen, hanem erősítik, magyarázzák egymást.
Az elméleti problémákat esettanulmányok viszik művészet-közelbe, melyek módszertani szempontból is például szolgálhatnak teória és praxis összeegyeztethetőségére.
A kötet nemcsak a gyakorló szakmabeliek olvasmánya lehet, hanem a művészeti pályára készülők számára is segítséget nyújthat a tájékozódásban, a kortárs művészeti diskurzus természetének megértésében." Andrási Gábor
*
András Edit művészettörténész és műkritikus az MTA Művészettörténeti Kutató Intézete tudományos főmunkatársa. Kortárs művészeti tanulmányokat, kritikákat publikált magyar (Balkon, Műértő, Új Művészet, Praesens) és külföldi (Springerin / Bécs, Idea / Kolozsvár, ThirdText / London, nparadoxa / London, artmargins / Los Angeles, profil / Pozsony) szakfolyóiratokban, magyar és idegen nyelvű katalógusokban és tanulmánykötetekben. A poszt-szocialista régió kortárs művészetével és elméletével foglalkozó, az átmenettel foglalkozó diskurzus részének tekintett írásait, tanulmányait számos nyelvre (angol, német, olasz, spanyol, szerb-horvát, holland, román, szlovák, lengyel) lefordították, és rangos tanulmánykötetekben, antológiákban közölték. Kulturális átöltözés. Művészet a szocializmus romjain kötete – a 2001-ben megjelent Kötéltánc. Tanulmányok az ezredvég amerikai művészetéről című könyvének párdarabja – a régióval kapcsolatos kritikai tevékenységét fogja egybe és tárja gazdagon illusztrált kötetben a hazai olvasó elé.