A Beat-nemzedék: lázadó szellemi nagyságok, saját jelenüket felkavaró provokátorok.
Csak akkor volt mondanivalója írásaiknak és cselekedeteiknek, vagy ma is van aktualitásuk? Hogyan hangzanak a Beat-nemzedék gondolatai jelenkorunkban, mai fiatalok szájából?
Az est folyamán egy izgalmas és mozgalmas összművészeti performanszot adnak elő a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói egy neves színésznő, Börcsök Enikő közreműködésével. Mozgalmas, mert a Ludwig Múzeum kiállítási tereiben, különböző szinteken játszódik: ez a vándorló jelleg a talajtalanság érzetét, a Beat-nemzedékiség egyik alapvető vonását igyekszik intenzívebben átélhetővé tenni a közönség számára.
Az előadás nemcsak műveiken keresztül, hanem fizikailag is megidézi a Beat-nemzedék legjelentősebb személyiségeit. Nem kizárólag az ő műveik hangzanak el, hanem az azok által ihletett későbbi irodalmi alkotások (Bret Easton Ellistől, Sylvia Plathtól, Pier Paolo Pasolinitől, Závada Pétertől), amelyek képesek azt a mondanivalót, életérzést átadni, amiről a beat-nemzedék tagjai írtak: kiüresedés, tömegmagány, kapcsolattalanság, unalom, tétlenség, lustaságba fulladó változtatni akarás. A performansz zenei közegét és alapanyagát Philipp Glass amerikai zeneszerző kamaraoperája (Hidrogén zenegép / Hydrogen Jukebox) adja, amely egyben az esemény címadója is.
Szereplők:
Barta Éva, Börcsök Enikő, Fehér László e.h., Gyöngy Zsuzsa e.h., Horkay Barnabás e.h., Kádár Lilla e.h., Nagy Norbert e.h., Pallag Márton e.h., Rétfalvi Tamás, Varga Krisztina e.h., Widder Kristóf e.h., Zsíros Linda e.h.,
a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős fizikai színházi osztálya, valamint végzős és már végzett színművészek.
fotók: Barta Éva
zene: Philip Glass
munkatárs: Ari Zsófi
koreográfus-rendező: Widder Kristóf e.h.
Jegyár: egységesen 1300 Ft
Kapcsolódó tartalom
Beat-nemzedék / Allen Ginsberg 2013. november 9. – 2014. január 19.
Az Allen Ginsberg munkássága és személyisége köré épített virtuális, multimédiás kiállítás (kurátor: Jean-Jacques Lebel) betekintést nyújt a beat-nemzedék legendás történetébe, amely az 1940-es években vette kezdetét New Yorkban és San Franciscóban, és amely aztán különféle formában futótűzként t