Egy nagyértéku Sigmar Polke-festményt adományoz a budapesti Ludwig Múzeumnak Prof. Dr. Irene Ludwig. Az aacheni Ludwig Alapítvány, valamint a budapesti Ludwig Múzeum egyik alapítója ezév március 14-én - a Ludwig Múzeum - Kortárs Muvészeti Múzeum új épületének felavatásakor - jelentette be azt a szándékát, hogy egy újabb muvet adományoz a múzeum gyujteménye részére. A képet szeptember 13-án, zártköru ünnepségen veszi át Néray Katalin, a Ludwig Múzeum igazgatója.
Az 1941-ben született, Kölnben élo Sigmar Polke napjaink egyik legjelentosebb és legismertebb német festoje. A hatvanas évek elején az úgynevezett “kapitalista realizmus” (voltaképpen az európai pop art) egyik alapítója. Jellegzetes, “pöttyözött” stílusát, mellyel rétegekre és raszterekre, absztrakt, jelentés nélküli mintákká bontja a képeket, a kereskedelmi nyomdatechnika ihlette. A festovászon helyett nagyüzemileg eloállított textileket kezd használni, melyek mintáját belekomponálja festményeibe. A hetvenes években a fényképezés hat rá termékenyítoleg. A nyolcvanas években kémiai anyagokkal, festékekkel kísérletezik, melyek eredményeként absztrakt képek születnek. Az utóbbi két évtizedben politikai, kulturális és festészeti referenciákkal telített, úgynevezett “allegorikus történelmi képeket” fest. A budapesti Ludwig Múzeum tulajdonába kerülo, friss képe – Cím nélkül, 2005 – ugyancsak ezt a korszakot reprezentálja. A nyomott mintás muszlinon alkalmazott olajtempera, spray és a gyárilag eloállított flitterbevonat képezik az évtizedek óta bevált ready made alapokat. A pöttyös-csíkos, “optimista” háttéren egy kollázsszeruen festett, fejjel lefelé akasztott német címeres császári sas látható, melynek jogara egy halálfej, országalmája egy doboló mazsorett-nyuszi. Ez a német társadalomnak szóló kritika, akik vidáman, szinte együgyuen adják fel kultúrájukat, szellemiségüket, behódolva Amerikának, azaz a Kaszásnak, mely cserébe olcsó mulatságot és felszínes, operettbe illo kedélyességet nyújt. A kapitalista realizmust a harmadik évezredben a kapitalista szürrealizmus váltja fel...
Peter és Irene Ludwig a világ legismertebb mugyujtoi közé tartoznak. Mintegy 800 darabos Picasso-anyaguk a legnagyobb a világon, hasonlóan értékes orosz klasszikus és kortárs avantgárd, valamint amerikai "pop art" gyujteményük. Peter Ludwig volt az elso jelentos gyujto, aki a volt szocialista országokból, szovjet, bolgár, kelet-német és magyar muvészektol is vásárolt muveket. Peter Ludwig 1996 nyarán elhunyt, ám felesége, Irene Ludwig és aacheni alapítványuk, a Peter és Irene Ludwig Stiftung folytatja a Ludwig-gyujtemény gondozását és gyarapítását.
Bovebb információ: dr. Baksa-Soós Veronika, muzeológus body.vera@ludwigmuseum.hu tel.: 555-3462
Csejtei Orsolya, sajtókapcsolatok csejtei.orsolya@ludwigmuseum.hu tel.: 555-3468
Kapcsolódó tartalom
1–2–3: Fókuszban a gyűjtemény – 3. emelet 2007. november 16. – 2010. május 2.
A Ludwig Múzeum 1991-es és a Kortárs Művészeti Múzeum 1996-os nyitókiállítása óta első alkalommal kerül a múzeum gyűjteménye a figyelem fókuszába.