Beöthy Balázs, Németh Hajnal: Néha Hajnal, Bárhol Balázs I-IV. (1997-1999)

számítógépes nyomat, vászon
Múzeumi vásárlás, 2000

Németh Hajnal kilencvenes évek végén készült fotómunkái és filmjei sajátos, köztes állapotot mutatnak: egyszerre jelennek meg bennük a reálisnak tűnő és a valóságot meghazudtoló, átíró elemek. A Néha Hajnal, Bárhol Balázs című négyrészes sorozatban a női és a férfi figura azonos ruházatban (pöttyös monokini, zakó, esőkabát, fekete póló) pózol különféle helyszíneken (benzinkút, lakásbelső), hol tükörszimmetrikus, hol zavaróan más, mégis hasonlónak tűnő pozícióban. A két térfélre „szakadt” kvázi-ikrek uniszex öltözete, látszólagos azonossága a nemi szerepek különbözőségére és az azokhoz való sztereotipikus hozzáállásra mutat rá. A művek visszatérő eleme a tükör/tükröződés problémája, valamint a színpadiasan elhelyezett díszítőelemek; a művirágok és a girlandok eredetileg Matthew Barney Cremaster 5 című, 1997-ben az Operaházban felvett filmjének kellékei voltak. Dékei Kriszta