Jaudon Valerie: Natchez (1979)

olajpasztell, merített papír
Az aacheni Peter und Irene Ludwig Stiftung, adománya, 1989

Valerie Jaudon egész munkásságát annak szentelte, hogy újabb és újabb nézőpontból újragondolja az absztrakt festészetet. Bár elsősorban a Pattern and Decoration és a posztminimalizmus irányzatához sorolják, számos más műfajban is kipróbálta magát, így a feminista mozgalomban, a folyamat- és gondolatművészetben is. Jaudon festményein ritmikusan, strukturálisan váltakozó – egymást keresztező, egymásba gabalyodó – geometrikus mintákat létrehozó vonalhálózatokkal kísérletezik. Az egymást átfedő motívumok olyan komplex képeket eredményeznek, melyek összetett mandalákat vagy nehezen megfejthető vizuális rejtvényeket alkotnak. De ha vesszük a fáradságot, és eltöprengünk Jaudon vizuális feladványain, a vonalak lassan rendezett szimmetriává oldódnak, és ezt a rendet megerősíteni látszik, hogy Jaudon egy szigorúan behatárolt színskálából építkezik, ami letisztult geometrikus, már-már monokróm munkákhoz vezet. A művész mindent átható díszítőmotívumai nem hierarchikusan épülnek fel, mivel feministaként a fehér férfi művész hegemóniájával szembehelyezkedve társadalmi szempontból utasítja el a hierarchiát. Valerie Jaudont a keleti kultúrák inspirálták: Londonban és Mexikóban folytatott művészeti tanulmányokat, bejárta Európát és Marokkót. Festményei dekoratív elemei a gótikus és románkori boltíveket idézik, de eszünkbe juttatják a keresztény kultúra egyéb építészeti formajegyeit és az iszlám díszítőművészetet is.

Jan Elantkowski