KONRAD SMOLEŃSKI (1977) vizuális művész, fényképész és zenész performanszainak és installációinak jellegzetessége az erős audiovizuális hatás, a hangban és a képben rejlő különböző lehetőségek kutatása, és a tudatos törekvés a destrukcióra és a tökéletlenségre. Mold című munkáját a Ludwig Múzeum 2012-es, A hang szabadsága. John Cage a vasfüggöny mögött című kiállítására a híres zeneszerzőnek dedikálta. A mű így utal Cage legismertebb, 4’33” című darabjára, melynek középpontjában a „csend” áll, pontosabban azok a környezeti zajok (a közönség köhécselése, a koncertterem gépészetének zörejei), melyek a darab előadása alatt hallatszanak. A lengyel művész hanginstallációjának csendjét időről-időre a légzőrendszer kóros elváltozására utaló, a test rejtett, nem kontrolálható megnyilvánulásai során keletkező hangok (szuszogás, asztmás fuldoklás, lihegés, krákogás, zihálás, fújtatás, hörgés) törik meg. A makacsul kitartó, fegyelmezhetetlenül előtörő hangok egyrészt emlékeztetnek minket a test elhasználódására, másrészt vírusként megfertőzik a múzeum zárt és steril struktúráját. D.K.