Az építészként végzett Olga Tobrelutsz festőként és multimédiás művészként is ismert. A kilencvenes években Timur Novikov „új akadémikusok” elnevezésű művészcsoportjának egyik vezető tagja volt Szentpéterváron. A mozgalom elutasította a modernizmust és az avantgárdot, és a klasszikus ókor, Oroszország birodalmi és totalitárius múltja, a hollywoodi filmek, a nyugati reklámok, a homo-erotika és az eszményi szépség giccses ábrázolásai felé fordult. Tobrelutsz úttörő szerepet játszott a digitális média meghonosításában az orosz művészeti szcénában. Modellek című sorozatában ókori istenek és hősök klasszikus szoborportréit öltözteti fel számítógép segítségével neves divatmárkák öltözékeibe, egy olyan alternatív kortárs valóságot teremtve, ahol az antik szereplők zavarba ejtően elevennek és divatosnak mutatkoznak. A mitológiai szereplők és történeteik a kétezres években újabb és újabb alkalmat adtak a művésznek, hogy eltöprengjen a férfi és női szerepekről, a nők társadalmi pozíciójáról és a feminizmus korszakváltásairól. A mindenkori önkényuralmi rendszerek vonzódása a klasszikus művészethez és az antik szépségideálhoz tovább árnyalja a szentpétervári neoakadémizmus és Tobrelutsz műveinek értelmezését.
Szipőcs Krisztina