Steinberg Eduard: Kompozíció november–december (1979)

olaj, vászon
Az aacheni Peter und Irene Ludwig Stiftung letétje, 1991

Eduard Steinberg orosz festő, filozófus és aktivista, az orosz avantgárd második generációjának egyik legismertebb képviselője. Költő, műfordító és képzőművész apját, Arkagyij Steinberget nem sokkal fia születése után letartóztatták, és a Gulagra száműzték. 1954-es szabadulása után a család vidékre, Tarusza városába költözött. Steinberg nem részesült formális művészeti oktatásban, apja útmutatásával és autodidakta módon tanult festeni. 1962-ben Moszkvába költözött és a nonkonformista művészek körének aktív tagja lett. Az 1970-es évektől bontakozott ki egyéni geometrikus stílusa, mely az orosz avantgárdra vezethető vissza. 1981-es „K. S.”-hez (Kazimir Malevicshez) címzett levelében a fekete négyzettel kapcsolatos asszociációira világít rá: „Isten halott – állítja Európa. Ez az Istentől való elfordulás időszaka – állítja Oroszország. Úgy gondolom, a fekete négyzet a végső elfordulás Istentől, a művészet médiumán keresztül kifejezve. […] Nyilvánvaló, hogy te is arra születtél, hogy emlékeztesd a világot a geometria nyelvére, amely alkalmas a tragikus némaság kifejezésére. Pitagorasz, Platón, Plótinosz és a korai keresztény katakombák nyelve. Számomra ez a nyelv nem univerzális, de megtalálni benne az igazság és a transzcendens iránti vágyakozást.” Az 1979-es Kompozíció című festmény is az avantgárd egyfajta „melankolikus emléke”: az éles kontrasztok és erőteljes színek itt finom árnyalatokká szelídülnek, a tájképre emlékeztető kompozíción a geometrikus elemek mint a valóságos formák szimbólumai jelennek meg. Az 1990-es évek elején Steinberg előbb Münchenbe, majd Párizsba költözött; 2012-ben itt hunyt el.