Robert Combas, a francia „Figuration Libre” egyik sikeres képviselője mindent képregény-stílusban fest meg: dél-francia tájképet, aktot, önarcképet és csatajeleneteket, de olyan művészettörténeti parafrázisokat is, mint a Guernica csirkemáj. Képein a személyek és a tárgyak karikatúraszerű, kiszínezett fekete kontúrrajzként jelennek meg, szövegekkel kiegészítve. Az agresszióra, akciókra, küzdelemre épülő műfajok a populáris kultúra egyik legszélesebb tartományát jelentik a Tom és Jerrytől az akciófilmekig. Combas-nak is gyakori témája a háború, az erőszak, ám mivel a művész az abszurditásig fokozza az indulatokat és halmozza a fegyvereket, a végeredmény egyszerre ijesztő és nevetséges. A Picasso Guernicája nyomán készült festményen sportmezbe öltözött figurák, bikák küzdenek egymással, ahol Picasso a kiszemelt áldozat. A „Guernica Foie Poulet” nem annyira parafrázis, inkább profán reflexió nem pusztán a Guernicá című festményre, inkább a magas művészet egyik legismertebb alkotására, és persze Picassóra, a század szent szörnyetegére, a leküzdendő, de kikerülhetetlen ellenfélre. Combas elhelyezi magát a művészettörténet folyamatában, képtípusokra és konkrét előképekre hivatkozik, legyen azzal bármilyen tiszteletlen vagy elutasító viszonyban is. A „közös tudás”, amire épít, jóval mélyebb, mint amelyen a tisztán populáris művészetek alapulnak, ugyanakkor ennek eszközeit veti be – mint kipróbált módszereket – a közönség figyelmének elnyerésére.
Szipőcs Krisztina