A nemzetközi művészeti színtéren a 90-es évektől egyre erőteljesebben megfigyelhető a dokumentumfilmes és az antropológiai megközelítésmóddal alkotott művek megjelenése. Ebbe a vonulatba illeszkednek többek között Csáki László alkotásai is, a Pálfi Szabolccsal közösen forgatott Egerszalók (2006) és a Magyar Agár (2007) projekt, valamint a Horváth Árpáddal készített 2010-es Bádogváros. Ezek a mind képzőművészeti, mind dokumentumfilmes szempontból releváns munkák a kultúrantropológia felől közelítve, annak módszereit használva vizsgálnak társadalmi problémákat, ismerős-ismeretlen közösségeket, kulturális jelenségeket. Az Egerszalók jól strukturált film, az elmúlt évtizedek társadalmi változásainak érzékeny lenyomata. A fekete-fehér video az egerszalóki gyógyhatású fürdőt mutatja be, mielőtt egy fürdőkomplexumot építenek a helyére. Helybeliek és fürdőzők elbeszéléseiből rajzolódik ki a fürdő sajátosan romantikus képe, és a bekövetkezendő átalakítás erre gyakorolt romboló hatása. A Balázs Béla Stúdió dokumentarista kísérleti filmes hagyományai nyomán nagyon fontosnak tartjuk e műfaj jelenlétét a magyarországi alkotók munkájában. Sz. Kr.