Drozdik Orshi (1946) Az Én manufakturálása. Testi én. Medikai Vénusz című műegyüttese a hagyományos nemi szerepekkel elégedetlen, alkotó nő manifesztuma. Évszázados hagyományokra, így a tudós vagy a művész férfitekintetén keresztül látott női test (modell, medikai szemléltetőeszköz) reprezentációjára kérdez rá, amikor önmagát helyezi a medikai Vénusz pozíciójába, az ezüsttálcákon olvasható szerelmeslevelek által mintegy „hangot ad” a modellnek, hogy elmondhassa, mit érez, és mit gondol. Az orvostörténeti múzeumban őrzött, egykor orvosi szemléltető eszközként használt medikai Vénusz esztétikáját egy fotósorozatban tárja fel. A szenvedélyes testtartásban ábrázolt nő látszólag a férfitekintet számára állítja színpadra magát, pontosabban az eltárgyiasító orvosi tekintet (medical gaze) számára. Mindezt megkérdőjelezi azzal a gesztussal, ahogy a szituációba belehelyezkedve, a modell mozdulatát megismételve önmagát teszi közszemlére. Azáltal, hogy hangot kölcsönöz a modellnek – méghozzá a követelőző szerelem hangját –, a múltbeli passzív elszenvedőből a jelen aktív, öntudatos szereplőjévé válik.
Tarczali Andrea