Kovács Lola: Az első pillanat (2003)

olaj, vászon
Múzeumi vásárlás, 2006

A bölcsész és festő végzettségű Kovács Lola alkotói pályafutásának kétezres évek eleji festészeti szemléletét, alkotói gyakorlatát reprezentálja Az első pillanat. Jellegzetessége az egészen közelről mutatott emberi arc, szem vagy testrészlet felnagyított, közeli ábrázolása a vásznon. Röviddel a kép gyűjteménybe kerülése előtt, 2004-ben nyerte el Kovács a Strabag festészeti díj fődíját munkáival, amelyhez akkor a Ludwig Múzeum tereiben a díjazottak munkáit bemutató kiállítás csatlakozott. Ezen a kiállításon szerepelt a női szempárt erős nagyításban megjelenítő festmény, amelyen az alkotó szintén a részletet kiragadó és átdimenzionáló blow-up effektust alkalmazza. Az erőteljes, elnagyolt festésmód a korábbi új festőiség ecsetkezelését idézi, miközben a használt színkészlet a maga kékjeivel, vöröseivel és sárgáival szintén Kovács koloritját jellemzi. Jól megfigyelhető, hogy a képen egyetlen részlet (szemek) totalizálásával mennyire semmivé válik az egyediség, a személyiségvonásként felfogott tekintet („A szem a lélek tükre”) közhelyszerű megfogalmazása. Jóllehet festményeiben nem a modellként szolgáló konkrét személyek fontosak, az alkotó gyakorlata ráirányítja a figyelmet a képalkotó tekintet környezetére, az ábrázolás sajátosságaira és velük kulturális állításaink viszonylagosságára.

Készman József