Perneczky Géza művészettörténész, műkritikus a hatvanas években jelentkező progresszív tendenciák teoretikusa; 1970-ben emigrált, Kölnben él. A hetvenes évek elején egyrészt játékos, másrészt analitikus, az azonosítás kérdését a középpontba helyező konceptműveket alkotott. A művészet fogalmára irányuló konceptuális gondolkodás egyik legnépszerűbb és leggyakoribb típusa magának a szónak az elemző vagy újabb művészeti „irányzatot” jelölő formája, továbbá játszadozás az angol Art (vagy a német Kunst) szóval. Perneczky egyik legkorábbi munkájában, a Concept like commentary című fotósorozatában megjelennek az art feliratú golyók és a tükrök. Perneczky konceptuális munkáinak egyik jellegzetessége a „pillanatkép-esztétika” helyett a megtervezettség (azt art-golyók színpadon zajló, dramatizált jelenetekben tűntek fel) és a szekvenciákban való gondolkodás, illetve a tükör/tükröződés konceptuális használata. Az 1972-ben készült Art Bubble sorozatának útmutatásában olvasható: „Fesd fel az ablakra a művészet szót. Fújj szappanbuborékokat a szobába. Ekkor a szappanbuborékokon láthatóvá válik a művészet szó tükröződése, mielőtt szétpukkannának”. E gesztussal nemcsak a művészet (az alkotás) múlandóságára, hanem a negatív és pozitív (tükör és tükrözött, fény és árnyék) kettősségére és egységére is rámutat.
Dékei Kriszta