Both Ways

Helyszín: Trieszt
Mikor
2020. augusztus 29. – szeptember 6.

BOTH WAYS kortárs művészeti kiállítás a Triesztben megrendezésre kerülő EuroScience Open Forum (ESOF2020) alkalmából megvalósuló Science in the City fesztivál részeként jött létre. A Triesztben megvalósuló kiállítás virtuálisan is megtekinthető lesz.

A projekt 2019 márciusában indult a Central European Initiative (CEI) és a Trieste International Foundation for Progress and Freedom of Sciences (FIT) közreműködésével szerb, román, horvát olasz és magyar partnerek bevonásával. A célja az, hogy a tudomány és a művészet sajátos útjai és pozíciói közötti dialógust elősegítse.

A szerb részvétel a mesterséges intelligenciával, a roman kiállítás kozmosz birodalmába vezet, a horvát szekció a művészet és a matematika kapcsolatát vizsgálja, az olasz résztvevő pedig egy interaktív hanginstallációt mutat be.

 

A magyar részvétel egy videóválogatás, ami rövid áttekintést nyújt a tudományok és a művészet kapcsolatának, kölcsönhatásainak folyamatáról és különféle aspektusairól a kortárs magyar művészetben.

Amikor a művészek először a tudomány felé fordultak, tudományos-fantasztikus művek születtek. Ezt eleveníti fel Révész L. László Transfer című munkája, mely abból az elképzelésből indul ki, hogy a szállításnál a Föld mozgását használja ki. Lyon és a magyarországi borvidéki központ, Szekszárd azonos szélességi körön található, így a bor szállítása az elképzelés szerint egyszerűen megoldható.
A sci-fi művekben felhozott elképzelések között sok olyan is található, amelyet az idő igazolt. Ennek egyfajta bizonyítéka Várnai Gyula: LEM című videója, amely a neves lengyel sci-fi író egy hetvenes években készült interjúját veszi alapul. A jelenből tesz fel kérdéseket, és kap releváns válaszokat a múltból.
Waliczky Tamás szintén a múltból, a fényképezés feltalálásának korszakából indul ki, feltéve azt a kérdést, hogy milyen másfajta képrögzítési módok lehetségesek a ma is használatosokon kívül. A látásunk, azaz a vizuális ingerek értelmezése tanult folyamat, tehát akár más látásmódokat is megtanulhatnánk.
A politikai kérdések iránt érzékeny alkotók gyakran a tudomány eredményeit felhasználva világítanak rá aktuális problémákra a tudomány számára szokatlan nézőpontokból. Lepsényi Imre különféle levesek főzésének energiafelhasználását méri, felvetve azt a kérdést, hogy a hagyományok és az energiatakarékosság hogyan egyeztethető össze.

A kreatív emberek kezében az új eszközök, az új technológiák is új lehetőségeiket mutatják. Vadászi Zoltán orvostechnikai eszközökkel készít felvételeket a levegőről, azaz teszi láthatóvá azt, ami szabad szemmel láthatatlan. Mivel sok új technológia ma már nagyon könnyen hozzáférhető, kezelhető, egyre nagyobb tér nyílik az interaktivitás előtt. Szabó Kristóf egy olyan teret hozott létre, ahol a néző a saját mozgásával irányítja a megjelenő képeket.

A legizgalmasabb az a kölcsönhatás, amikor a tudósok és a művészek közösen fejlesztenek ki olyan új tárgyakat, eszközöket, ami a kétfajta gondolkodás együttműködéséből új minőségként jön létre. A Tarr Kálmán vezette interdiszciplináris együttműködésből Szabó Ottó Robotto szobrász és bábtervező közreműködésével egy fejmozgással irányítható bábozóeszköz született, amely a mozgáskorlátozott gyerekek fejlesztését segíti.

 

KIÁLLÍTÓ MŰVÉSZEK
Floriama Cândea (RO), George Crîngașu (RO), Bojan Crnković (HR), Horia Damian (RO), Ingeborg Fülepp (HR), Vladan Joler (SR), Filip Kostić (SR/USA), Lepsényi Imre (H), Vedrana Mikulić Crnković (HR), Marko Mrvoš (HR), Sorin Neamțu (RO), Roberto Paci Dalò (I), Matteo Pasquinelli (I), Mihai Plătică (RO), Dijana Protić (HR), Révész L. László (H), Laurențiu Ruță (RO), Catrinel Săbăciag (RO), KristofLab –Szabó Kristóf (H), Szabó Ottó Robotto(H), Tarr Kálmán (H), Kristina Tica (SR), Vadászi Zoltán (H), Várnai Gyula (H), Victoria Vesna (SR/USA), Ioana Vreme Moser (RO), Waliczky Tamás (H).

KURÁTOROK
Miruna Amza (RO), Bálványos Anna (H), Miruna Batin (RO), Georgiana Buț (RO), Giuliana Carbi Jesurun (I), Maja Ćirić (SR), Dobrivoje Lale Eric (SR), Fabényi Julia (H), Ingeborg Fülepp (HR), Vedrana Mikulić Crnković (HR).

 

A kiállítás a következő intézmények részvételével valósult meg:
Center for the Promotion of Science (CPN), Belgrade (SR)
Magya Műszaki és Közlekedési Múzeum, Budapest (H)
Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest (H)
Scientifica, Cluj-Napoca (RO)
Trieste Contemporanea (TC), Trieste (I)
University of Rijeka – Center for Innovative Media (CIM) at the Academy of Applied Arts (APURI) and Department of Mathematics, Rijeka (HR).

Támogatók
Autonomous Region of Friuli Venezia Giulia
Central European Initiative (CEI)
Trieste International Foundation (FIT).

További támogatók
KKT: Campus Creative Team, Rijeka 2020, European Capital of Culture, 27 Neighborhoods; UNIRI Projects (Rijeka): Interdisciplinary Research and Application of New Media Technologies in Virtual Reality Art; Department of Mathematics-University of Rijeka and The Elsevier Mathematical Sciences Sponsorship Fund (Horvátország).
Emberi Erőforrások Minisztériuma (Magyarország)
The Administration of the National Cultural Fund (Románia).
The European ARTificial Intelligence – AI Lab project (EU Creative Europe programme) and the Ministry of Culture and Information of the Republic of Serbia (Szerbia).

Együttműködő partnerek
EU AI Lab. (CPN). Giardini Pensili, FabLab Romagna, JRC Joint Research Centre - European Commission, ORF Kunstradio Austrian National Radio, Radio Lada, Usmaradio a.o. and RAI Radio Techetè as media partner + Institute for Contemporary Art in Zagreb, Studio Tommaseo and L’Officina in Trieste, Artspace and La Fabbrica del Vedere-Archivio Carlo Montanaro in Venice, CREAA, Udine, Juliet Magazine in Muggia (Trieszt), RAVE East Village Art Residency in Trivignano (Udine), Vivacomix in Pordenone (TRIESTE CONTEMPORANEA).

További együttműködő partnerek
Camera K'ARTE association in Tîrgu-Mureș, Plan B Gallery in Cluj and Berlin (SCIENTIFICA).
Show Solutions, Studio Tassinari/Vetta (TRIESTE CONTEMPORANEA).

Projekt koordináció
Giuliana Carbi Jesurun (Trieste Contemporanea), Barbara Fabro, (CEI), Paola Rodari (FIT).