A Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum Átmenet és átmenet című kiállítása három olyan művész illetve művészcsoport munkásságát mutatja be, akiknek központi témája a poszt-szocialista illetve -kommunista társadalmakban a rendszerváltást követően zajló drámai eseményekre való reflektálás, az ezekkel kapcsolatos állásfoglalás.
Josip Vaništa a horvát neoavantgarde művészet doyenje, a híres Gorgona művészcsoport alapítója. Itt bemutatott kollázsaiban a horvát társadalom változásait követi napló-szerűen a jugoszláv háborúk kezdetétől a harmadik évezred elejéig.
Oleg Kulik az 1990-es években lett világszerte ismert. Radikális akciói – amelyekben a művész mint kutya jelent meg – hatalmas érdeklődést keltettek Nyugaton; akcióit és performanszait erőteljes, az orosz társadalomra és kortárs művészet intézményrendszerére irányuló kritikaként értékelték.
A Blue Noses csoport művei az orosz abszurd hagyományába illeszkednek. Műveik viccek, vázlatok, rögtönzések, melyet videóra rögzítenek, és amelyekben a mindenkori esendő "kisember" jelenik meg.
A kiállítás a Ludwig Múzeum és az Avantgárd Művészeti Kutatóintézet együttműködésében valósul meg, Petar Ćuković montenegrói művészeti kritikus kurátorsága alatt.
Az Átmenet Archívumából
A század vége táján
A XX. század kulcsfontosságú történelmi pillanatainak sorában a berlini fal leomlása felemelő szimbolikus képpé, erőteljes metafora-támasztékká, mindenütt jelenlevő térítővé, választóvonallá vált a korszakváltások különböző megítélésének tekintetében, úgy szociális, történelmi, gazdasági-politikai, mint kulturális és művészeti vonatkozásban. Az idő szinte kettészakadt Fal előtti és Fal utáni szakaszra. Kialakult a tranzíció terminusa, amely úgyszintén korszakjelölő térítővé vált. Az egyik (kommunista) rendszerből a másik (kapitalista) rendszerbe történő átmenetet jelölő kifejezés idővel egyfajta közhellyé kopott, mégpedig akkora mértékűvé, hogy fogalmi értékcsökkenése következtében végül is mindenhol es mindenkor használatos üres szólammá silányult. A tranzíció fogalmának megerősítő tartalma mögött – amely az egyik, rossz, egészségtelen, történelmileg elavult es meghaladott, negatív társadalmi-politikai (kommunista) rendszerből a jó, egészséges, történelmileg önmagát beigazoló és megizmosodott, pozitív (kapitalista) rendszerbe történő átmenet ideáját hordozza –, legtöbbször valójában a privatizáció, a tőke eltulajdonításának vad újkori módszere es ideája húzódik meg, körülvéve az ige új hirdetőivel és az ugyancsak új, lelketlen erkölccsel. A volt kommunista Kelet átmenete nem tekinthető másnak, mint „privatizációs drámának, amely szükségszerűen játszódott le a civilizáció szokásos konvencióinak megkerülésével”. Nagyjából az alkotja tehát azt a jelenséget, amelyet az Átmenet és átmenet kiállítás analizál.
Jóllehet különböző kulturális és művészeti, sőt, bizonyos mértékig különböző politikai kontextushoz tartoznak, Josip Vaništa és Oleg Kulik munkáinak közös nevezője a tranzícióra, a durva időkre, az ellenőrizetlen privatizációra történő visszahatásban ölt alakot. Josip Vaništa rendszerszerűen, a naplóvezetés különleges megnyilvánulásának szellemében hozott létre alkotásokat a múlt század kilencvenes éveinek átmeneti időszakában. Az átmeneti időkben, ahol egy elátkozott, kibogozhatatlan hálóban összefonódik a véres háború, az esztelen politika, a lelketlen besúgói-profitőr gazdaság, a tomboló nacionalizmus, a patetikus-erőszakos egyház, a sekélyes esztrád és a szolgalelkű média, együttesen egy hatalmas, már-már mérhetetlen emberi szerencsétlenség okozójaként. A láthatatlan állandója, mint a mű aktív alkotóeleme szerepel Josip Vaništa művészetében, csakúgy, mint a redukcióra való hajlam. Kizárólagos alapanyagát azok a napi vagy az időszaki sajtóból származó kivágások képezik, melyeket A4-es fehér papírra ragaszt a lehető legegyszerűbb módon. Vaništa később született kollázsai „a megélt borzalmak arculatát” teszik láthatóvá.
A dolgok természetéből adódóan a globális értelemben vett figyelem a Szovjetunióban, majd annak szétesését követően az Oroszországban zajló eseményekre irányult. A kommunista időkben mindennek a tulajdonosa az absztrakt értelemben vett „szovjet nép” volt, melyet utóbb a fizikailag megfogható oligarcha, a volt gyárigazgató váltott fel. Azokat az értelmiségi absztrakciókat, melyek oly hatalmas szerepet játszottak az egész XX. század orosz művészetében, felváltotta a „közvetlen valóság”. Az orosz művésztársadalom a nyolcvanas években a nemzetközi színtérhez mérten igyekezett meghatározni a pozícióját, miközben távolságtartásra törekedett vele szemben, és ügyelt rá, hogy aláhúzza a különbségeket. A XX. század orosz művészetének uralkodó tradíciójában tapasztalható egyfajta folyamatos törekvés, hogy a művészek aktívan állást foglaljanak az ideológiai és a társadalmi szférával szemben. A nyolcvanas és a kilencvenes évek orosz művészetének fő műfajaként fellépő installációművészet elsősorban Malevics kiállítói gyakorlatára támaszkodik, aki saját kiállításait szuprematista tanainak propagálására használta, illetve arra a tényre alapozta, hogy mindegyik nagyobb önálló kiállítását az „ideákkal operáló” konceptuális tevékenység sajátságos megnyilvánulásaként fogta fel.
Ez a társadalom-politikai és történelmi kontextus teremtette meg időbeli vonatkozásban azt a keretet, amelyben az orosz művészeti színen – annak moszkvai köreiben – a Kijevből áttelepült Oleg Kulik tevékenysége a kezdetét vette. A radikális akcionizmust, az évtized moszkvai színterén tapasztalt legfontosabb jelenséget, „a testiségre, a fizikai veszélyre és az etikára épülő kemény, sokszor exhibicionizmusba torkolló performanszokat” pont ez a brutális „közvetlen valóság” hívta életre. Kulik munkásságának fontos részét képezi az animális ciklusa, azaz zoofrenikus programja, amelyek közül is a Mérges kutya vált ’90-es évekbeli művészetének emblémájává. Bár az áttetszőség ideája időnként a kilencvenes években is foglalkoztatja, a XX. század orosz szocio-kulturális valóságában bekövetkezett mindenféle – meglehetősen brutális – változások Kulik figyelmét az érzéki médiapercepció elemzésére alapozódó elvontabb intellektuális reflexiókról átterelik a kézzelfoghatóbb szocio-kulturális valóság irányába.
Egy ilyen furcsa világban – az évtized végén és a közelgő új évezred küszöbén – bukkant fel a Blue Noses nevű művészcsoport. Ennek a művészcsoportnak a színre lépése, amelynek tagjai Alekszander Saburov és Vjacseszlav Mizin, egyfajta generációs váltást jelzett a modern orosz művészetben. A csoport egészen az önirónia szintjéig elvitt banális klisékkel dolgozik. Fotókat, videofelvételeket használnak munkájuk során, amelyek egyszerű adathordozókon tárolhatók. A Blue Noses az úgynevezett „populista“, „kis“, „igénytelen“, könnyen érthető művészeti formákat eszményíti, egyik jellemző munkamódszere, hogy a média által tálalt információkban élethez közeli tartalmakat keres. A Blue Noses csoport művészete „népinek” mondható, hiszen formailag és tartalmilag is mindenki számára érthető. A mostani évszázad arculata – tudják ezt jól a Blue Noses művészei is – új képzeleti és képi minőségeket igényel.
Petar Ćuković, a kiállítás kurátora
2014 januárjában
Kapcsolódó programok:
2014. február 6., csütörtök, 19.00: Kiállítás megnyitó
2014. február 7., péntek, 15.00 – 17.00:Szakmai konferencia
2014. február 8., szombat, 16.00: Exkluzív tárlatvezetés Petar Ćuković, a kiállítás kurátora, valamint Oleg Kulik, és a Blue Noses részvételével.
A kiállítás kiemelt együttműködő partnerei:
Támogatók:
Médiapartnerek:
Kapcsolódó tartalmak
Exkluzív tárlatvezetés - Átmenet és átmenet - Dávid Ferenc, szociológus 2014. március 9. 0.00–00.00
Dávid Ferenc tart exkluzív tárlatvezetést az Átmenet és átmenet. Josip Vaništa, Oleg Kulik és a Blue Noses időszaki kiállításban.
Exkluzív tárlatvezetés - Átmenet és átmenet - Szombathy Bálint, képzőművész 2014. március 8. 0.00–00.00
Szombathy Bálint, szabadkai származású író, képzőművész, multimediális alkotó, számos magyarországi és vajdasági kulturális és művészeti folyóirat munkatársa tart exkluzív tárlatvezetést magyar nyelven az Átmenet és átmenet.
Tárlatvezetés az Átmenet és átmenet. Josip Vaništa, Oleg Kulik, Blue Noses kiállításon 2014. március 7. 0.00–00.00
Magyar nyelvű tárlatvezetés az Átmenet és átmenet. Josip Vaništa, Oleg Kulik, Blue Noses kiállításon
A programon való részvétel a kiállításra érvényes belépőjeggyel ingyenes.
Előzetes regisztráció szükséges!
Tárlatvezetés az Átmenet és átmenet. Josip Vaništa, Oleg Kulik, Blue Noses kiállításon 2014. március 2. 0.00–00.00
Magyar nyelvű tárlatvezetés az Átmenet és átmenet. Josip Vaništa, Oleg Kulik, Blue Noses kiállításon
A programon való részvétel a kiállításra érvényes belépőjeggyel ingyenes.
Előzetes regisztráció szükséges!
Exkluzív tárlatvezetés - Átmenet és átmenet - Szolláth Dávid, irodalomtörténész 2014. március 1. 0.00–00.00
"Nemcsak a kommunisták, nemcsak az aszkéták és nemcsak az esztéták számára tanulságos olvasmány.
Tárlatvezetés az Átmenet és átmenet. Josip Vaništa, Oleg Kulik, Blue Noses kiállításon 2014. február 23. 0.00–00.00
Magyar nyelvű tárlatvezetés az Átmenet és átmenet. Josip Vaništa, Oleg Kulik, Blue Noses kiállításon
A programon való részvétel a kiállításra érvényes belépőjeggyel ingyenes.
Előzetes regisztráció szükséges!
Exkluzív tárlatvezetés - Átmenet és átmenet - drMáriás, képzőművész 2014. február 22. 0.00–00.00
drMáriás képzőművész exkluzív tárlatvezetése magyar nyelven az Átmenet és átmenet. Josip Vaništa, Oleg Kulik és a Blue Noses időszaki kiállításban
A programon való részvétel a kiállításra szóló belépőjeggyel ingyenes.
A részvétel regisztrációhoz kötött!
Tárlatvezetés az Átmenet és átmenet. Josip Vaništa, Oleg Kulik, Blue Noses kiállításon 2014. február 16. 0.00–00.00
Magyar nyelvű tárlatvezetés az Átmenet és átmenet. Josip Vaništa, Oleg Kulik, Blue Noses kiállításon
A programon való részvétel a kiállításra érvényes belépőjeggyel ingyenes.
Előzetes regisztráció szükséges!
Exkluzív tárlatvezetés az Átmenet és átmenet kiállításon 2014. február 11. 0.00–00.00
A kiállítás kurátora Fehér Zsuzsanna tart különleges, felejthetetlen élménynek ígérkező tárlatvezetést az Átmenet és átmenet kiállításban.
A programon való részvétel a kiállításra szóló belépőjeggyel ingyenes.
Tárlatvezetés az Átmenet és átmenet. Josip Vaništa, Oleg Kulik, Blue Noses kiállításon 2014. február 9. 0.00–00.00
Magyar nyelvű tárlatvezetés az Átmenet és átmenet. Josip Vaništa, Oleg Kulik, Blue Noses kiállításon.
A programon való részvétel a kiállításra érvényes belépőjeggyel ingyenes.
Előzetes regisztráció szükséges!
Exkluzív tárlatvezetés az Átmenet és átmenet kiállításon 2014. február 8. 0.00–00.00
A kiállító művészek, Oleg Kulik és a Blue Noses művészcsoport, valamint a kiállítás kurátora Petar Ćuković tartanak különleges, felejthetetlen élménynek ígérkező tárlatvezetést az Átmenet és átmenet kiállításban.
Transition: under construction Szakmai konferencia 2014. február 7. 0.00–00.00
Az Átmenet és átmenet. Josip Vaništa, Oleg Kulik és a Blue Noses című kiállításhoz kapcsolódó szakmai mini-konferencia a kiállító művészek és a kurátor részvételével.
Átmenet és átmenet. Josip Vaništa, Oleg Kulik és a Blue Noses Kiállításmegnyitó 2014. február 6. 0.00–00.00
A Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum meghívja Önt az
Átmenet és átmenet. Josip Vaništa, Oleg Kulik és a Blue Noses
című kiállítás megnyitójára
2014. február 6-án, csütörtökön 19 órára