A Térügyek (Spatial Affairs) című kiadvány, amelyet kezében tart az olvasó, egy komplex és különleges projekt terméke. A budapesti Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum Térügyek (2021. április 29. – június 27.) című kiállításához és annak A tér világlása (Spatial Affairs. Worlding) című digitális kiterjesztéséhez kapcsolódik. A Térügyek egyszerre lesz látható a Ludwig Múzeum fizikai tereiben és online is elérhető. A tér világlása, a kiállítás digitális kiterjesztése a BEYOND MATTER projekt és az EPFL Pavilions, Swiss Federal Institute of Technology Lausanne webhelyein lesz elérhető.
A kötet borítóján (illetve a szerkesztő előszó után újraközölve) a kiállítás KONCEPCIÓJÁNAK RÖVID LEÍRÁSA olvasható a könyvben másutt is megtalálható kettős kerettel, a Térügyek motívumával. A TARTALOMJEGYZÉK mellett a következőket tartalmazza a katalógus bevezető része: Fabényi Julia, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum igazgatójának ELŐSZAVA és a SZERKESZTŐI ELŐSZÓ, amely egy rövid útmutató a kiadványhoz. A katalógus felépítése a kiállítás komplex szerkezetét kívánja tükrözni.
A „BEYOND MATTER ÉS TÉRÜGYEK AZ ANYAGON TÚL: A TÉR VIZSGÁLATA A VIRTUÁLIS ÁLLAPOTBAN” című szöveg szerzője Nolasco-Rózsás Lívia, a kiállítás egyik kurátora, egyúttal a BEYOND MATTER projekt elindítója és vezetője. Írása szélesebb kontextusba helyezi a Térügyeket, és bemutatja a projekt kiindulópontját – szembeállítva a kulturális örökséget és a kultúrát a virtuális valósággal. Ezt két kurátori szöveg követi, amelyek mélyebb betekintést nyújtanak a Térügyek világába, feltárva előttünk a projekt során figyelembe vett szempontokat: Giulia Bini „AZ ÁTTETSZŐ DIGITÁLIS FÉLÁRNYÉK ÁBRÁZOLÁSA” és Nolasco-Rózsás Lívia „TÉRBEN KIFEJEZVE”. A kurátorok itt bemutatják elméleti nézőpontjukat, és ismertetik a Térügyek módszertanát.
Adam Lovaszt, Sven Lüttickent és Ceci Mosst kifejezetten ehhez a kötethez kérték fel a kurátorok. Az ő ESSZÉIK alkotják kiadványunk következő fejezetét, nem feltétlenül közvetlenül a kiállításra reflektálva, inkább a „tér” témáját helyezve tágabb kontextusba, ily módon gazdagítva a Térügyek értelmezési kereteit. Adam Lovasz írása, a „KAFKA[ESC]. LEHETETLEN TAPASZTALATOK A HIPERVALÓSÁGBAN” filozófiai utazást tesz a kultúrában, a popkultúrában és a közelmúlt globális eseményeiben a hiperrealizmus szemüvegén keresztül, Franz Kafkára hivatkozva. A mai globális világ szociálpolitikai dimenziója áll Sven Lütticken „KIHAGYOTT TALÁLKOZÁSOK A TÉRHÁLÓBAN” című esszéjének a középpontjában, melyben a szerző olyan hibrid térként írja le a kortárs tapasztalatot, ahol egyének és államok, művészet és politika egyaránt összefonódik abban, amit Lütticken a „közösségi hálók hálózatának” nevez. Végül Ceci Moss „LÉPTÉKVÁLTÁS” című esszéje a kiállításon szereplő munkákat elemezve a képalkotás és a technológia kapcsolatára kérdez rá.
A kiállítást és a katalógust is összefogják azok a MANIFESZTUMOKnak nevezett eredeti szövegek, amelyek részben művészek, részben elméleti szakemberek tollából származnak. A könyvben időrendbe szedtük őket, hogy elősegítsék a művészeti-térbeli szemléletmódok időbeli megragadását, kezdve az avantgárd nagy alakjainak kiáltványától (Katarzyna Kobro és Władysław Strzemiński „Térkomponálás, tér-idő ritmusszámítások” 1931-ből) a legfrissebb szövegekig (a legújabb közülük Bogna Konior „Az internet sötét erdő elmélete” 2020-ból). Míg a kiállítótérben ezek a szövegrészletek keverednek a műalkotásokkal, a katalógusban a Térügyek konceptuális és elméleti írásait kiegészítő dokumentumokként jelennek meg.
A következő fejezetet a MŰVEK képezik: a Térügyek fizikai kiállításon, illetve annak digitális kiterjesztésében, A tér világlásában bemutatott műalkotások rövid leírásai és képei. A katalógus AR (Augmented Reality) kiterjesztéseket tartalmaz. Ezek a Transbooking által kifejlesztett olyan jelek, amelyekkel ritkán találkozunk művészeti kiadványokban.
A Térügyek katalógus szerkezetével nemcsak a kiállítás által felvállalt térügyek komplexitásának a megragadása volt a célunk, hanem az egész projekt hibrid jellegének az érzékeltetése is. Feltárni a projekt hármas, azaz fizikai, digitális (online) és kiterjesztett (valóság) természetét – ezt a három térbeli valóságot a 2021-es Covid-járvány nehéz időszaka közepette.
(Jan Elantkowski szerkesztői előszava)
Nyelv: magyar