A következő lapokon gyűjteményünk műveit állítjuk párba egymással, illetve klasszikus alkotásokkal. Kérdésekkel, feladatokkal, megfigyelési szempontokkal segítjük őket a „beszélgetéseikben”.
A műalkotások sokszor többet árulnak el magukról, ha nem önmagukban, hanem egy másik műalkotás társaságában állnak. És ez így van, bármely művészeti ágra is gondolunk: irodalomra, zenére vagy képzőművészetre.
KOROSZTÁLY
6-10 éveseknek
PEDAGÓGIAI CÉL
A Képek párban feladat azt demonstrálja, hogy a műalkotás kommunikál velünk, és azt, hogy mi is képesek vagyunk kommunikálni velük.
A művek a dialógusaikban karakteresebben mutatják meg a formáikat, színeiket, hangulataikat és jelentéseiket. Ez azt jelenti, hogy a műalkotások összevetése során a műelemzés, műértelmezés különböző szintjei – a műalkotás megfigyelésétől szimbólumainak, jelentéseinek a feltérképezéséig – hatékonyabban fognak megvalósulni. Természetesen az mindig fontos lesz, milyen életkorú befogadóról van szó.
A dialógusokban résztvevő művek egyúttal eltérő művészi világokat, egymástól akár távoli, kulturális tartalmakat és társadalmi jelenségeket is megjelenítenek, kivált, ha több évszázad különbséggel készült alkotásokról van szó. Ezek a tartalmak is jobban artikulálódnak, ha ellenpontozzuk őket.
A kisiskolásoknál fontos lesz továbbá a vizuális alapjelenségek beazonosítása, és a hangulati tartalmak nevesítése az összevetés során. Ahogyan fontos lesz, hogy a tanuló a képeket nézve szabadon asszociálhasson, hogy a látványelemeket szabadon antropomorfizálhassa.
A FELADAT MEGOLDÁSÁRÓL
A képekhez tartozó kérdéseket, témákat, ha megoldható, érdemes egy online platformon átbeszélni, míg az alkotó feladatról készült képek bekérhetők a gyerekektől. A pedagógus nyisson egy közös galériát az elkészült munkák számára.
Ha úgy érzi, szükséges a feladat megoldása, írjon nekünk.
muzeumpedagogoia@ludwigmuseum.hu
FELADATLAP