HELYSZÍNI SZEMLE - A múzeum a múzeumról

2011. július 1.

Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest
2011. július 22 - október 23.

Miközben a múzeum fő feladata, hogy az örökkévalóság számára változatlan formában őrizzen meg műalkotásokat, saját maga sokat változik: az utóbbi évtizedek látványos új múzeumépületei, a látogatók megnövekedett száma is jelzi, hogy a múzeum funkciói átalakultak. Az enciklopédikus, majd a haladás eszményében hívő modern művészeti múzeum átadta helyét egy új típusú múzeumnak. Ez az új múzeum másfajta tudást ígér, s szórakoztatni is akar. A múzeum napjaink egyik legsikeresebb kulturális intézménye, mely nem csupán gyűjti, őrzi, óvja és bemutatja a rá bízott értékeket, hanem maga is eldöntheti, mi az, ami érték lehet a jövő művészettörténete szempontjából. A művészek a XX. század eleje óta bírálják ezt a fontos kanonizációs intézményt, ahová (többnyire) maguk is be akarnak kerülni. A Ludwig Múzeum, első állandó kiállításának huszadik évfordulóján, ezzel a kiállítással a művészek által tartott tükörbe néz. Helyszíni szemlét tart.

A kiállítás különös hangsúlyt fektet az 1970-es években a múzeummal foglalkozó hazai és nemzetközi neoavantgárd művészetre, mivel ezt tekinti a kortárs múzeumi reflexiók előzményének. A műalkotás mibenlétének vizsgálatán át Marcel Duchamp volt az első, aki a legélesebben mutatott rá a műtárgy, a múzeum, a művész és a néző kapcsolatának paradoxonjaira. Duchamp megalkotta bőrönd-múzeumát, önmagát muzeologizálta. A hatvanas-hetvenes években a konceptuális művészek számára a művészet kritikai önvizsgálata ismét fontos téma lett, s inkább saját múzeumot alkottak önmaguknak, mintegy kijavították az intézmény hibáit, pótolták a hiányokat, felülírva a múzeumok diktálta kánont. Az intézmény kritikáján keresztül rávilágítottak arra is, hogy a múzeumokban kiállított, féltve őrzött és nagyra becsült műalkotások más kontextusba kerülve más jelentést kapnak. A kontextusok váltakozása ugyanakkor azt is jelenti, hogy a kiállított műtárgyak helyett például egy műtárgyleíró karton is műtárggyá válhat vagy maga a néző, illetve a múzeum berendezési tárgyai lesznek a főszereplők. De maguk a művészek is változó szerepekben jelennek meg a múzeumban. A művészek emellett arra is rámutattak, hogy a múzeum elválaszthatatlan társadalmi közegétől. Amikor a múzeumot kritizálják, egyben a társadalmat is kritizálják, leleplezik a múzeum által képviselt értékrendet, a piac és a művészet kapcsolatát. A múzeumok alapját képező gyűjteményeket és a szerzeményezést éppúgy vizsgálatuk tárgyává teszik, mint a múzeumban megjelenő rejtett ideológiákat, és az intézményt az adott társadalom modelljeként mutatják be. Miközben a kortárs művészek már nem hisznek abban, hogy a magaskultúra és a tömegkultúra elhatárolható, a populáris kultúra különböző terepein még meglehetősen sztereotip kép él a múzeumról, ugyanakkor a múzeum sem vonhatja ki magát a populáris kultúra hatásai alól. Erről az összetett viszonyról tanúskodnak a kiállítótérben vetített filmek, videoklipek.

A XX. század hatvanas, hetvenes éveinek intézménykritikus művészei olyan műveket akartak alkotni, amelyeket nem lehet a műtárgypiacon értékesíteni, muzeologizálni. Paradox helyzet, hogy ezek a művek ma már többnyire múzeumokban vannak. A kortárs művészet már nem kínál egy ilyen külső nézőpontot. A művész része a művészeti világnak, a rendszernek, s ismeri annak működését. Nem tekinti magát áldozatnak, ahogyan a múzeum sem tettesnek. A Helyszíni szemlén bemutatott művekből az derül ki, hogy a szerepek, ahogy az értelmezési lehetőségek, nincsenek rögzítve. Amit a múzeum tehet, hogy látja és láttatja is működését, és szembe mer nézni a kritikával.

A kiállításon szereplő művészek
Richard Artschwager, Azorro Group, Birkás Ákos, Olga Chernysheva, Hubert Czerepok, Mark Dion, Marcel Duchamp, Henry Flynt, Andrea Fraser, Hans Haacke, Halász Károly, Kele Judit, Kis Varsó/Little Warsaw, Kostil Danila, Oleg Kulik, Lakner László, Marysia Lewandowska, Dalibor Martinis, Menesi Attila, Ivan Moudov, NETRAF, Pauer Gyula, Allan Sekula, Kalin Serapionov, Sean Snyder, Nedko Solakov, Thomas Struth, Téreltérítés Munkacsoport, TNPU / IPUT (St.Turba Tamás), Tót Endre, Ulay

Kurátor: Székely Katalin és a Ludwig Múzeum kurátori kollektívája
(Bencsik Barnabás, Erőss Nikolett, Simon Kati, Szipőcs Krisztina, Turai Hedvig)

Asszisztensek: Soós Andrea, Szabó Lili, Szilbek Júlia

KAPCSOLÓDÓ PROGRAMOK

Könyvtár+
Hans Haacke: Der Pralinenmeister, Toronto, Art Metropole, 1982 című műve, valamint a Ludwig Múzeum intézményes történetéből válogatott anyagokat bemutató digitális adattár mellett számos, a kiállításhoz kapcsolódó kiadvány olvasható a Ludwig Múzeum 2. emeleti könyvtárában.
Nyitva: szeptember 1–október 22, szerda–péntek 11.00-18.00, szombat 14.00-18.00

Menesi Attila: Múzeum remix: Ludwig, 2011
Vetített feliratok a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum homlokzati betűinek felhasználásával
július 21. 21.00 órától

>téreltérítés< munkacsoport: Fitoterápiás Aromaguide a Ludwig Múzeumban, 2011
A Téreltérítés Munkacsoport szakemberei augusztus-szeptemberi időszakban, nyitva tartás idején, változó időpontokban a múzeumi termekben tapasztalható neurotoxikus hatásokat vizsgálják. A kutatások az erősen kontrollált múzeumi tér és a műtárgykörnyezet által kiváltott tünetegyüttes, a közelmúltban kimutatott, SMS (Sick Museum Syndrome) pontos hazai diagnózisának felállítása és egy hatékony – a helyszínen alkalmazható – fitoterápiás hatóanyag kidolgozásának érdekében folynak. A kifejlesztésre kerülő, fejen viselhető adagoló eszköz a 2011. szeptember 20–24. közötti időszakban kerül tesztelésre a helyszínen. A próbaüzemeltetésben való részvétel az önkéntesek számára térítésmentes és veszélytelen.
szeptember 20–24. 10.00-18.00

Múzeum a moziban - mozifilmek vetítése a kiállításon

• Woody Allen: Játszd újra, Sam! | Play Again, Sam, 1972, 85’
július 22., 31., augusztus 3., 12., 27., szeptember 8., 20., október 1., 13.

• Woody Allen: Match Point, 2005, 124’
július 28., augusztus 9., 14., 20., szeptember 1., 13., 24., október 6., 18.

• Costa-Gavras: Őrült város | Mad City, 1997, 118’
július 30., augusztus 11., 23., szeptember 3., 15., 27., október 8., 20.

• Alfred Hitchcock: Szédülés | Vertigo, 1958, 128’
július 26., augusztus 6., 18., 31., szeptember 11., 23., 28., október 5., 16.

• Beeban Kidron: Bridget Jones: Mindjárt megőrülök! | Bridget Jones: The Edge of Reason, 2004, 108’
július 23., augusztus 4., 16., 28., szeptember 9., 21., október 2., 9., 14.

• Akira Kurosawa: Álmok | Dreams, 1990, 119’
augusztus 13., 25., szeptember 6., 17., 29., október 11., 22.

• Neil LaBute: Faragjunk férfit! | The Shape of Things, 2003, 96’
július 29., augusztus 2., 10., 21., szeptember 2., 14., 25., október 7., 19.

• Mel Smith: Bean – az igazi katasztrófafilm | Bean, 1997, 90’
július 24., augusztus 5., 17., 30., szeptember 4., 10., 22., október 4., 15.

• Aleksandr Sokurov: Az orosz bárka | Russkiy kovcheg (Russian Ark), 2002, 99’
július 27., augusztus 7., 19., 24., szeptember 7., 16., 30., október 12.

• Tom Tykwer A bűn árfolyama | The International, 2009, 118’
július 21., augusztus 26., szeptember 18., október 23.

A vetítések 15.30-kor kezdődnek és a kiállítás belépőjével ingyenesen megtekinthetők.
A műsorváltoztatás jogát fenntartjuk.

Fejezetek a múzeum életéből. A múzeum mint intézmény - előadássorozat
szeptember 21. | Marosi Ernő: A múzeum születése
szeptember 28. | Bicskei Éva: Kiállítási narratívák a XIX. századi művészetről
október 5. | Sasvári Edit: Szüksége van-e a (neo)avantgárdnak múzeumra?
október 12. | György Péter: A múzeum - a kategorizációs gépezet
október 19. | Mélyi József: A hiányzó múzeum
Az előadások szerdánként 18.00 órakor kezdődnek. Programjegy: 600 Ft, amely egyúttal a kiállításra is érvényes.

Ludwig Nyílt Nap a Múzeumok Őszi Fesztiválja keretében
október 22. 10.00-19.00
10.00-15.00 EGY, KÉT, HÁ… ÉS! – kreatív foglalkozások | The Big Draw - A Nagy Rajzolás
12.30-13.30 Meseelőadás Figurina animációs kisszínpad A Nap és a Hold elrablása című kézjátéka
14.00 – 15.00 Tea – jó társaságban. KÜLÖNKIADÁS Beszélgetés kortárs képzőművészetről
11.00-11.30 | 15.30-16.00 Pincétől a padlásig - óriáslifttel a Ludwig Múzeumban A látogatók elől elzárt múzeumi helyszínek, ismeretlen múzeumi tevékenységek, foglalkozások, különleges tárgyak megismerése Kónya Béla gyűjteménykezelő vezetésével
16.00 - 17.00 Farkas Emese: Kortárs művek restaurátor szemmel a Ludwig Múzeum restaurátorának előadása
17.00 Tárlatvezetés a Helyszíni szemle – A múzeum a múzeumról című kiállításon
18.00 Tárlatvezetés az Édentől keletre. Fotórealizmus: Valóságváltozatok című kiállításon

Ingyenes tárlatvezetések
Szombatonként 17.00 órakor (magyar)

A kiállítás keddtől vasárnapig, 10.00-18.00 között látható.

A múzeum főtámogatója a MASTERCARD.
A kiállítást támogatták: art’otel, Lightware Visual Engineering