Az időben a nyolcvanas évektől egészen napjainkig ívelő időszakot átfogó, térben pedig döntően Kelet-Közép-Európára fókuszáló kiállítás a címében megfogalmazott forradalmi gondolatot a kortárs képzőművészet egyes markáns pozícióin keresztül igyekszik feldolgozni.
A kortárs művészet nemzetközi élvonalába tartozó alkotók mellett, mint Jonathan Meese, Jörg Schlick és Martin Kippenberger a délszláv régiót Marko Brecelj, Zoran Todorovic, Zoran Pantelic és az Apsolutno reprezentálja, míg Szombathy Bálint, a Hejettes Szomlyazók, Január Herceg és drMáriás a lokális vonatkozásokat képviselik. Az alkotókat az a tény hozza össze egy kiállítótérbe, hogy társadalmilag tudatos hozzáállásuk, illetve radikális művészeti gesztusaik révén kerültek a figyelem középpontjába. A kiállítás kísérletet tesz a művek kontextusának rekonstruálására, miközben arra is válaszolni kíván, milyen társadalmi közeg érlelte az egyes alkotásokat, alkotói folyamatokat.
A kiállítás apropóját nemcsak a vasfüggöny leomlásának idén ünnepelt 25. évfordulója adja. Fontos inspirációt jelent a kortárs művészet folyamatos önreflexiója, amely azt vizsgálja, elindítója-e a művészet lényeges társadalmi, politikai változásoknak, vagy inkább reagál rájuk. Az Anarchia, Utópia és Forradalom fejezetek, mint egy egyenlő oldalú háromszög elemei jelölik ki a kiállítás értelmezési keretét. A Magyarországon eddig még nem vagy ritkán látott művek mellett a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum gyűjteményének számos darabja is szerepel a kiállításon. Erre az alkalomra került rekonstruálásra a Hejettes Szomlyazók csoport 1989-ben Nyugat-Berlinben, a Künstlerhaus Bethanienben bemutatott installációja, az A oltár.