NEDKO SZOLAKOV: A CORNERED SOLO SHOW #5

(Az 5-ös számú sarokba szorított egyéni kiállítás)
(Az 5-ös számú sarokba szorított egyéni kiállítás)
2024. szeptember 25.

 

A kiállítás nyitva: 2024. október 17. – 2025. június 29. 

Előadás és találkozó a művésszel: 2024. október 16., 18 óra

 

A Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum örömmel mutatja be Nedko Szolakov humoros, helyspecifikus installációját, amely a múzeum előcsarnokában, a ruhatár melletti sarokban kapott helyet. Szolakov egy olyan művész történetét meséli el, aki a külső elvárásokhoz alkalmazkodva úgy dönt, hogy radikálisan megváltoztatja világnézetét – ennek érdekében fejjel lefelé fordul és így próbál új perspektívát keresni. 

„Az 5-ös számú sarokba szorított egyéni kiállítás”-t a múzeum alapításának 35. és Szolakov The Collector of Art (A műgyűjtő) című egyéni kiállításának 30. évfordulója alkalmából mutatja be a múzeum, azzal egyidőben, hogy az aacheni Ludwig Alapítvány egy 12 darabból álló Szolakov-rajzsorozatot vásárolt a múzeum részére (Correctness, 2021). A művész a Cornered Solo Show #5 installációt a kiállítás után a múzeumnak adományozza, csakúgy, mint a Bad Moves (2023) című három részes rajzsorozatát. 

 

A sorozatról 

A „Cornered Solo Show” (Sarokba szorított egyéni kiállítások) projekt 2021-ben kezdődött, amikor a művész azzal a kéréssel fordult neves múzeumok igazgatóihoz és vezető kurátoraihoz, hogy biztosítsanak számára egy „jelentéktelen” sarkot az épületben – egy olyan helyet, amelyet nem használnak kiállításokra, de amit a közönség könnyen megközelíthet. Eddig négy kiállítás valósult meg a legnagyobb európai múzeumokban, amelyek mindegyike más-más történetet mesél el, kifejezetten az adott tér sajátosságaihoz igazodva: 

#1 MUDAM – Kortárs Művészeti Múzeum, Luxembourg (2021)

#2 MAXXI – A 21. századi Művészet Nemzeti Múzeuma, Róma (2022)

#3 Felső Belvedere, Bécs (2023-2024)

#4 Nemzeti Galéria, Palota, Szófia (2024)

 

A művész a sorozatról:  

„Egy használaton kívüli, félreeső sarkot kérek, egy olyat, amit egy másik művész valószínűleg nem értékelne, ám a javaslat egy nemzetközileg viszonylag ismert művésztől származik. Ha a javaslat egy feltörekvő művésztől érkezne, az nem lenne ugyanaz. Ők megérdemlik a nagy, hivatalos kiállítótereket értékes művészetük bemutatására. 

A konkrét történet a sarok kiválasztása után alakul ki. A történet a mi időnkről fog szólni, amikor, még ha a világválság sarokba is szorít minket, túl kell élnünk, és túl is fogunk. Mindezeken túl egy művész sarkos nézőpontja segíthet jobban megemészteni a mindennapi élet keserűségét, mert egy dolog biztos: a sarokban megvalósított egyéni kiállítások történetei nem lesznek pesszimisták (vagy csak egy kicsit, a realizmus kedvéért).” 

 

Nedko Szolakov (sz. 1957, Cserven Brjag, Bulgária)

A Szófiában élő Nedko Szolakov generációjának egyik legelismertebb művésze. Impresszív szakmai életrajzában több, mint 100 egyéni kiállítás szerepel, amelyeket Európa, Amerika és Ázsia neves múzeumaiban rendezett. Hosszú ideje együttműködik neves nemzetközi galériákkal, és számos nemzetközi biennálén vett részt, többek között Isztambulban, Sydneyben, Velencében, New Orleansban, Tiranában, Sharjahban, Rigában, Katmanduban, Moszkvában, Sevillában, Sao Paulóban, Jekatyerinburgban és Szalonikiben. 1999-ben ő képviselte Bulgáriát a Velencei Biennálén, ezen kívül háromszor szerepelt a főkurátorok válogatásában és kétszer a kísérő rendezvényeken. Kétszer állították ki műveit a világ legrangosabb kortárs művészeti kiállításán, a kasseli documentán. 

Nagy felbontású képek letöltéséhez kérjük regisztráljon