A Különös című festmény az alkotó első önálló kiállítására (1995, Stúdió Galéria) készült, amelynek teljes tematikáját a „nő oroszlánnal” motívum határozta meg. A kép álomszerű jelenetet ábrázol: szavannás tájban egy antik görög ruhába öltözött nőalak (aki erősen hasonlít az alkotóra) egy nőstény oroszlánt etet nyers hússal. A jelenet egyszerre realisztikus és valószerűtlen, ahol a békés együttlét harmóniáját pengevékony határ választja el a potenciális tragédiától. A nyilvánvaló bibliai előzményen (Királyok I. könyve, Salamon ítélete) túl – mindkét alak egy kettejük köré rajzolt körben helyezkedik el – a mű kompozícióját filmes és popkulturális előképek határozták meg. A szituáció közvetlenül Joy Adamson Elza és kölykei című könyvből vett képi idézet, ott persze krétakör nélkül. A munkán a lazúros festésmód is erősíti a jelenet álomszerű, emlékkép-jellegét, a sorozat többi képén még valószerűtlenebb szituációkban jelenítve meg oroszlánt és női szereplőt. A sorozat darabjain különböző kapcsolatok, (erő)viszonyok jelentek meg nő és oroszlán kettősével elbeszélve: az ölelkező, a szerelmes, a gondoskodó együttlétek képei a félelem, a szenvedély, az alávetettség és egyenlőség alakzataival keverve. Lehetséges, illetve készen kapott női narratívák és viselkedésminták, vágyak hol romantikus, szentimentális, melankolikus hangulatban, vagy éppen felszabadító erejű, gyakran abszurd, elképzelhetetlen helyzetekben ábrázolva. Szépfalvi a vágyteljesítő fantáziálás közvetítésével női pozíciók megjelenítését használva sztereotip nemi szerepek és társas viszonyulások mintáira hívja fel a figyelmet.
Készman József