Nat Finkelstein: Fotók a hatvanas évekből (Andy Warhol “Factory”)

1995. április 13. – június 25.
Mikor
1995. április 13. – június 25.

Nat Finkelstein 1933-ban született New York Brooklyn városrészében, ősei a 19. században vándoroltak ki Németországból. A Brooklyn College-ban szerzett közgazdasági diplomát, majd ugyanitt Walter Rosenblum unszolására átment a fotókurzusra. Első fényképezőgépére 21 éves korában tett szert. Ezt követően bemutatta portfólióját a Pix ügynökségnek, ami azt elfogadta. 1958-ban beiratkozott a New School fotó-újságírási tanfolyamára Alexei Brodovitch-hoz, és publikálni kezdett különféle újságokban, köztük a New York Times-ban, a Rolling Stone-ban és a Playboy-ban. Mindent fényképezett: az East Village emberi jogi tüntetéseit, a vietnami háború elleni tiltakozásokat, a hatvanas évek divatját és a New York-i őslakosok életét. A hatvanas évek elején együtt dolgozott Claes Oldenburggal, a pop art egyik legjelentősebb személyiségével, majd miután megismerkedett Andy Warhollal, 1964–67 között a Factory életét dokumentálta, és megörökítette a Velvet Underground tagjait, Nicót, Brian Jonest, valamint látogatóit, Bob Dylant, Marcel Duchamp-t és Salvador Dalít. Ezt a korszakot dokumentálja a “The Factory Years”-album. 1968–84 között szakított a fotóújságírással és Amerikával. Többféle dologba kezdett, részt vett például a Velvet Underground történetét informális módon feldolgozó Up Tight kiadásában, videózenét, valamint portrékat készített – köztük Laurie Andersonról, kiállításokat rendezett és többször járt Európában. A fotót mint tiszta művészeti formát kezdte el használni. 1987-ben Amszterdamban telepedett le, ahol a Robotechnik TV számára készített videókat. Nat Finkelstein a videó interaktív felhasználásának egyik előfutára. “Mindig ámulatba ejtett az, ami a képernyő mögött történik. Tudom, hogy ott protonok, elektronok és más hasonló dolgok pattognak. Az egész azonban ennél metafzikusabb, talán ez az Isten. Nem tudom.” A valóság és a kép egymásról való leválásának folyamata izgatja, a technológiát az elidegenítés eszközének tekinti. A kiállítási anyag elkészítésében a művészt a Kodak támogatta. A budapesti videóinstallációk a Blaupunkt (Bosch Hungary Kft) támogatásával jöttek létre.