Az aacheni Peter und Irene Ludwig Stiftung letétje

Appel, Karel

Nő [Femme] (1967)

Karel Appel művésztársaival együtt 1948-ban, Párizsban megalapítja a CoBrA csoportot, melynek tagjai a nyugati hagyomány helyett szívesebben merítenek a népművészetből, a prehisztorikus korok tárgykultúrájából, valamint a gyermekek és az elmebetegek képalkotási gyakorlatából, mivel az ösztönösségben látják a leghitelesebb önkifejezési és alkotási módot. Az 1952-ben feloszló CoBrA csoport törekvései mindvégig erőteljes hatást gyakorolnak Appel életművére.
A ’40-es években és az ’50-es évek elején a naiv szürrealizmus, 1952 után – a Kandinszkij inspirálta Art Informel csoport tagjaként – az absztrakt expresszionizmus felé mozdul el művészete.

Agresszív személyiség (1967) című képén az addig tabunak számító elemi ösztönt, a brutalitást, a kontrollálatlan erőszakot jeleníti meg. Az aszimmetrikus kompozícióban, melyet egy diagonális mentén rendezett el, a színhasználat (hideg-meleg, illetve komplementer kontraszt), a kép impaszto jellege (a festék vastagon borítja a vásznat), valamint a festék sajátos felhordási módjai (a festék egyenesen a tubusból kerül a vászonra, amit nemcsak ecsettel, hanem ujjal és spaklival dolgozza el a művész) fontosabbá válnak a beazonosítható emberi formáknál. A kép jobb féltekéjének izzó, lüktető alakja szemben áll a bal oldalon látható, „fejjel lefelé fordított”, esendő figurával, ezzel azt érzékeltetve, miként veszi birtokba az agresszivitás a teret és az életet.

H.L.
« VISSZA  

Iratkozzon fel
HÍRLEVELÜNKRE!