Az aacheni Peter und Irene Ludwig Stiftung adománya, 1989

Longo, Robert

Most mindenki (R. W. Fassbindernek) (1982–83)

Robert Longo a német filmrendezőnek, Rainer Werner Fassbindernek ajánlotta Most Mindenki című alkotását. Fassbinder alakja a német újhullámos kísérleti filmek fénykorát szimbolizálja. Tragikus korai halála, mindössze 33 éves volt mikor 1982-ben drog és altató túladagolásban meghalt, személyes veszteségként érintette a művészt.
Az alkotás két részből áll, egy szabadon álló életnagyságú bronz szoborból, mely egy izmos testalkatú férfit ábrázol, aki mozdulatával egy hátba lőtt menekültet idéz. Mögötte, valamivel messzebb a falon négy panelből összeálló kép látható. A kép sajtófotós hiteleséggel jeleníti meg a polgárháború következményét Beirut városán. Az első két panelon még láthatók az álló házak, míg az utolsó kettőt a kőtörmelékek és a romok töltik ki. A szobor és a kép között nincs egyértelmű kapcsolat, se narratíva, mégis a rombolás és a halál allegóriája köti össze őket. A Most Mindenki férfialakja erősen hasonlít Longo 1977-es The American Soldier szobrára, mely Fassbinder 1976-ban bemutatott hasonló című filmjének zárójelenetét idézi, amelyben a gengsztert hátba lövik. Így a műben ezzel a rejtett Fassbinder idézettel állít emléket a rendezőnek. Ezt a mozdulatot Longo még a The Men in the Cities sorozatában 1979-től több változatban is felhasználja.
« VISSZA  

Iratkozzon fel
HÍRLEVELÜNKRE!